رزین اپوکسی موادی دو جزئی متشکل از رزین اپوکسی و سخت شونده ی هاردنر می باشد. رزین های اپوکسی کارایی های بالایی دارد که بطور گسترده در تقویت، ترمیم  و مقاوم سازی انواع سازه ها به خصوص در تولید محصولات کامپوزیتی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین از آن در ساخت قالب های مستحکم استفاده می شود. این مواد دارای مقاومت بالا و خاصیت چسبندگی بسیار زیادی می باشد. رزین اپوکسی عایق الکتریکی بالایی می باشد در صورتیکه این ماده در تولید انواع قطعات الکتریکی مانند ژنراتورها در صنعت برق بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در هوافضا و هواپیما سازی برای اتصال قطعات داخلی و خارجی به یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع دریایی برای تعمیر بخش های مختلف کشتی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین در ساخت جلیقه ضد گلوله و … کاربرد دارد. اصلی ترین کاربرد رزین اپوکسی در ساخت کامپوزیت های FRP می باشد. از دیگر کاربرد رزین اپوکسی در صنعت خودرو سازی برای چسباندن و اتصال قطعات خودرو به یکدیگر  می باشد. رزین اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مانند اسید ها و باز ها دارد، همچنین مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و آب دارد. این رزین نسبت به انواع دیگر رزین ها مانند رزین پلی استر جمع شدگی کمتری برخوردار است. نسبت به دمای محیط در زمان پخت حساسیت کمتری دارند. رزین های اپوکسی بسته به نوع می توانند در دمایی بین ۵ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد پخته شوند. با توجه گروه های حلقوی در ساختار رزین های اپوکسی این مواد در جذب تنش های مکانیکی و حرارتی مقاوم هستند. یکی دیگر از رایج ترین کاربرد رزین اپوکسی در زمینه ی پوشش محافظتی تحت عنوان روکش اپوکسی در کف سالن های ورزشی، کارخانه ها و زمین بیمارستان ها و … می باشد که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی مانند فرسایش و حمله مواد شیمیایی می شود. این پوشش با وزن سبک و کم حجم خود مانع از نفوذ آب، روغن، گرد و غبار و سایر مایعات خوردنده به سطح بتن می شود. روکش اپوکسی با ضخامت ۴ میلیمتر مقاومت فشاری بتن را حدود kg/cm21100 افزایش می دهد. رزین اپوکسی با غلظت کم و قدرت نفوذ بالای خود دارای مقاومت اولیه و نهایی بالایی است. این رزین ها در برابر سایش و ضربه نیز مقاوم و پایدار هستند.

رزین های اپوکسی به دلیل خواص فیز کیی و مکانیکی و نیز مقاومت گرمایی، الکتریکی و شیمیایی خوب، به طور گسترده در صنایع کامپوزیت، هوافضا، ساختمان، الکترونیک، چسب و پوشش به کار گرفته می شوند.رزین های اپوکسی برای پخت به مواد شیمیایی نیاز دارند که عوامل پخت یا سخت کننده نامیده میشوند. این مواد، شرایط فراورش و خواص نهایی سامانه رزین را تحت تأثیر قرار می دهند. در حالت کلی، عوامل پخت اپوکسی ها را می توان به دو گروه معمولی (پخت محیطی یا پخت گرمایی)و تأخیری دسته بندی کرد.افزودن عوامل پخت معمولی به رزین برای انجام واکنش های شبکه ای شدن حتی در دمای محیط، سبب افزایش تدریجی گرانروی می شَود و در نهایترزین ژل شده و پخت می شود. اما، عوامل پخت تأخیری پس از افزود هشدن به رزین در دمای محیط واکنشی انجام نمی دهند و گرانروی آمیزه تغییر نمی کند. بنابراین، برای تهیه سامانه های تک جزئی رزین اپوکسی استفاده میشود. این عوامل پخت در شرایط معمول فعال نیستند و با رزین واکنشینمی دهند. اما، با اعمال محرک خارجی مانند نور و گرما فعال میشوند. از آنجا که مهم ترین محرکخارجی گرماست، بنابراین عوامل پخت تأخیری از پرکاربردترین و رای جترین عوامل پخت تأخیری-گرمایی هستند. عوامل پخت تأخیری-گرمایی شامل عوامل پخت تأخیری دارای هیدروژن فعال،کاتالیزی و محافظ تشده با گرو ههای شیمیایی و مکیروکپسول ها هستند. عوامل پخت محافظت شده با گروه های شیمیایی عوامل پخت دارای هیدروژن فعال معمولی هستند که با گرو ههای شیمیایی محافظت میشوند. انتخاب نوع سامانه تأخیری موضوع مهمی بوده و بر شرایط فراورش و خواص نهایی رزین اپوکسی پخت شده بسیار اثرگذار است.

مواد تشکیل دهنده ی رزین اپوکسی

  • رزین اپوکسی
  • هاردنر یا سخت کننده یا فعال ساز

بهترین هاردنر در پخت چسب های رزین های اپوکسی هاردنر دی اتیل تری آمین( DETAHardener) یا به عبارتی هاردنر تتا می باشد. حرارت و همچنین میزان زمان لازم  توسط هاردنر تتا برای پخت رزین اپوکسی به نوع رزین اپوکسی بستگی دارد. از دیگر  مزایای هاردنر تتا خصوصیت کامپوزیت متشکل از رزین اپوکسی و هاردنر تتا تا درجه حرارت ۱۰۰ درجه سلسیوس تغییر نمی کند.

مزایای رزین اپوکسی

  • مونومر های سمی و فرار در پخت رزین اپوکسی با انواع هاردنر ها وجود ندارد.
  • رزین اپوکسی در زمان پخت با انواع هاردنر ها مانند هاردنر تتا جمع شدگی کمی دارد.
  • رزین اپوکسی افت کم و ناچیزی در قالب گیری های کامپوزیتی دارد این افت در حدود ۵/۰ تا ۱ درصد است.
  • رزین اپوکسی دارای چسبندگی بالایی روی الیاف FRP و سطوح بتنی و فولادی دارد.
  • رزین اپوکسی در برابر مجاورت با مواد شیمیایی و خورنده مقاومت بالایی دارد.
  • سخت شدن رزین اپوکسی بسیار کند است و از عمر مفید بالایی برخوردار است.
  • رزین اپوکسی بسیار با دوام و مقاوم در برابر دما و رطوبت بوده و همچنین دارای مقاومت خستگی بالا هستند.
  • رزین اپوکسی به عنوان لایه پیوند دهنده برای ملات و خمیر تعمیری اپوکسی بر روی بتن خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

معایب رزین اپوکسی

  • قیمت آن گران تر از دیگر انواع رزین است.
  • عمل آوری رزین اپوکسی زمان بر است زیرا زمان پخت رزین اپوکسی و عمل پلیمریزاسیون زیاد است.
  • رزین اپوکسی شکل پذیر نیست و حساس به ترک خوردگی می باشد.
  • در دمای زیر ۵ درجه سانتیگراد کارایی ندارد.

انواع محصولات رزین اپوکسی

  • چسب اپوکسی: همان رزین اپوکسی است
  • رزین اپوکسی تزریقی

برای تزریق در موئینه ها و ریز ترک های بتن و دیگر مصالح با عرض بیش از ۱۰۰ میکرون در اعضای سازه‌‌ای مانند ستون، تیر، پی، دیوار و قطعات کف مورد استفاده قرار می گیرد. اپوکسی تزریقی بسیار رقیق و کم غلظت است و دارای قدرت نفوذ بالایی است و تمام ریز ترک ها را پر می کند. به آرماتور ها صدمه نمی زند. ویژگی بارز این اپوکسی سازگاری با رطوبت آن است.
ترک های باریک را میتوان به طریقه تزریق رزین های اپوکسی پر نمود. در این روش نقاط تزریق متناوباً با فواصل کوتاهی در طول ترک قرار داده شده و سپس سطح ترک کاملاً آب بند میشود تا از فرار و نشست رزین در مدت تزریق جلوگیری شود. روش تزریق به این صورت است که رزین از یک نقطه تزریق شده و سپس اطمینان حاصل میشود که عمل تزریق تا نقطه بعدی کاملاً صورت گرفته و خلل و فرجهای اطراف پر شده است معمولاً از پلی یورتان ها در مواقعی استفاده میشود که نیاز به ماده فنری احساس میشود. زیرا خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پلی یورتان ها بیش از سیستم اپوکسیها است. یکی از نمونه های پلی یورتان ها، به کارگیری آنها در داخل مخازن و جاهایی است که از سیستم، انتظار مقاومت بالایی در برابر تغییرات و اختلاف دما میرود

ترک در بتن
ترک در بتن
  • ژل اپوکسی خمیری: یک چسب ژله ای است که به اصطلاح خشک چسبان است بدین معنی که در کارهایی که امکان اشباع سازی الیاف FRP وجود ندارد بکار می رود. از این ژل اپوکسی در نصب لمینیت و نصب میلگرد های FRP در روش NSM استفاده می شود. این ژل را می توان در سطوح بالایی و عمودی استفاده کرد. از ترکیب ژل اپوکسی خمیری با ماسه سیلیسی می توان به عنوان ملات تعمیری استفاده کرد. رایج ترین استفاده ی این محصول نصب الیاف FRP در زیر آب در سازه های آبی و دریایی است.
  • پرایمر اپوکسی یا آستری اپوکسی رقیق: پرایمر اپوکسی به عنوان لایه آستری اپوکسی در اجرای رنگ و کفپوش بهداشتی و صنعتی و دیگر کفپوش ها استفاده می شود. استفاده از پرایمر اپوکسی مصرف رزین را تا حدود %۲۰ کاهش می دهد. پرایمر اپوکسی لایه ی آستری در پوشش های ضد حریق هستند. قبل از اجرای FRP برای سطوح سخت و متراکم بتن عمل پرایمر زنی صورت می گیرد.

بتونه اپوکسی

بتونه اپوکسی بر پایه ی هاردنر اپوکسی ALTANA دارای مقاومت ضربه ای، مکانیکی،شیمیایی  بالا می باشد. این ترکیب فاقد جمع شدگی می باشد. بتونه ی اپوکسی مانند پرایمر اپوکسی یک نوع آستر ترمیمی است. برای ترمیم و بستر سازی سطوح بتنی با ضخامت کم برای اجرای FRP مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ملات اپوکسی: ملات اپوکسی سه جزئی است و فاقد روانی می باشد پس برای استفاده در سطوح افقی و بالاسری نیز مناسب است. مقاومت مکانیکی بالایی دارد و هم چنین در برابر محیط های خورنده ی اسیدی مقاوم است. در بستر سازی سطوح بتنی نیز مورد استفاده است. این ملات به پرایمر نیاز ندارند. ملات اپوکسی به عنوان آب بند نیز مورد استفاده است.

کاربرد رزین اپوکسی در کامپوزیت های مقاوم سازی

رزین اپوکسی در کامپوزیت های مقاوم سازی مانند کامپوزیت کربنی و یا شیشه ای نقش ماتریس پلیمری را دارد. چسب اپوکسی الیاف تقویتی را در کامپوزیت سریعا خیس کرده و الیاف تقویتی را کنار هم نگه می دارد و در زمان اعمال بار تغییر شکل می دهد و تنش را به الیاف وارد می کنند.رزین اپوکسی در کامپوزیت های مقاوم سازی عامل کاهش تمرکز تنش می باشد زیرا این ماتریس خاصیت جذب انرژی را دارد. رزین ها از ویسکوزیته ی پایینی برخوردار هستند.
ترکیبات اپوکسی (رزین اپوکسی و هاردنر) در دو ظروف مختلف عرضه می شوند. قبل از مخلوط کردن محتویات جزء B با محتویات جزء A، هر قسمت باید جداگانه برای جلوگیری ته نشین و سفت شدن در مخزن، هم زده شود. سپس بخش A و B باید بسته به مقدار مورد نیاز، مخلوط شوند. فرآیند مخلوط کردن باید ۳-۵ دقیقه با یک مخلوط کم سرعت انجام شده و پس از مخلوط کردن رزین و سخت کننده، شما حدود ۲ ساعت زمان برای اجرای مصالح خواهید داشت. تمیز کردن ابزارهای مخلوط با یک حوله مناسب برای استفاده مجدد از آنها ضروری است.

چسب اپوکسی
چسب اپوکسی

اپوکسی در موارد زیر کاربرد وسیعی دارد:

•          رنگ‌ها و پوشش

•          چسب‌ها

  • هوافضا

•          قالب‌های صنعتی و کامپوزیت‌ها

•          سامانه‌های الکتریکی و الکترونیک

•          مصارف خانگی و دریایی

•          زیست‌شناسی

آماده سازی سطح بتن

برای موارد تعمیراتی و تقویت، آماده سازی بستر می تواند به شدت بر کیفیت عملکرد سیستم های کامپوزیت CFRP  یا کربنی و GFRP یا شیشه ای تأثیر بگذارد.

  • تمام سطوح بتن باید از کثیفی، خاک، گرد و غبار، ترکیبات ترمیم کننده، روغن، گریس، واکس و سایر مواد آلوده که ممکن است باعث حفره هایی زیر کامپوزیت شوند، توسط پاک‌کننده‌های صنعتی پاک شود.
  • ملات تعمیری باید برای تعمیر تمام سطوح بتنی فرسوده و آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.
  • تمام سطوح نیاز به ساب زدن با سنگ فرز ، ماسه شویی، شستن تحت فشار و یا دیگر روش های مکانیکی معمول برای رسیدن به یک سطح بتن مسطح دارند.
  • لبه های تیز باید صاف و گرد شده تا حداقل شعاع ۳۰ میلی متر باشد.
  • توجه داشته باشید که سطوح بتونی باید کاملا خشک شوند و تمیز باشند تا چسب بتواند خشک شود.

محدودیت ها

دمای مناسب برای استفاده از رزین اپوکسی بین ۴ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است و برای استفاده از آنها باید از تهویه مناسب استفاده کنید. زرین اپوکسی نباید در هوای سرد و مرطوب استفاده شوند زیرا سبب کاهش مقاومت آن می شود.

سوالات متداول

انواع محصولات رزین اپوکسی کدام است؟

انواع محصولات رزین اپوکسی عبارتند از: چسب اپوکسی، رزین اپوکسی تزریقی، ژل اپوکسی خمیری، ملات اپوکسی و بتونه اپوکسی

مهمترین کاربرد رزین اپوکسی تزریقی کدام است؟

برای تزریق در موئینه ها و ریز ترک های بتن و دیگر مصالح با عرض بیش از ۱۰۰ میکرون در اعضای سازه‌‌ای مانند ستون، تیر، پی، دیوار و قطعات کف مورد استفاده قرار می گیرد.

ژل اپوکسی خمیری چیست؟

یک چسب ژله ای است که به اصطلاح خشک چسبان است بدین معنی که در کارهایی که امکان اشباع سازی الیاف FRP وجود ندارد بکار می رود. از این ژل اپوکسی در نصب لمینیت و نصب میلگرد های FRP در روش NSM استفاده می شود.

4.8/5 - (15 امتیاز)

۴۲ دیدگاه برای “رزین اپوکسی EPOXY RESIN چیست؟

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      ژل اپوکسی خمیری نوعی چسب دو جزئی و بدون حلال با ویسکوزیته بالا است که چسبندگی خوبی با مصالح ساختمانی از جمله بتندارد. این ژل مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی دارد و سریع خشک می شود
      به طور خاص برای نصب الیاف به روش خشک (خشک چسبان) طراحی شده است و در کارهایی که امکان آغشتن و اشباع سازی الیاف FRP وجود ندارد یا نصب الیاف اشباع شده مشکل است، به کار می‌رود. از دیگر کاربرد های این محصول، نصب میلگردهای FRP در روش NSM و نصب لمینیت‌های FRP است.

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      رزین در انواع مختلف: چسب اپوکسی ، رزین اپوکسی تزریقی ، ژل اپوکسی خمیری ، پرایمر اپوکسی یا آستری اپوکسی رقیق که هر کدام کاربرد و استفاده های مختلفی دارد شما میتوانید با مراجعه به صفحه رزین اپوکسی از طریق شرکت مقاوم سازی تکنوپل تهییه نمایید.

  1. سيامك صرفجو گفته:

    شفافیت این رزین در چه حدی است ایا میشود به صورت ورقه ای قالب گیری شود؟ضخامت قالبگیری ان چه مقدار است ؟

    • هادی امامی پور گفته:

      کد های مختلفی از رزین اپوکسی وجود دارد و نوع شفاف آن نیز توسط شرکت مقاوم سازی تکنوپل ارائه میشود
      و برای ضخامت بستگی به شرایط و محل استفاده تان دارد.

  2. امیر گفته:

    سلام
    برای گردنبند . گلدان و… میتوان از رزین اپوکسی استفاده کرد؟ برای ساخن مثلا یک گردنبند به چه وسائل کار و چه موادی نیاز داریم؟ باتشکر از شما.

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      برای ترک های عمیقی که در بتن ایجاد میشود رزین اپوکسی باید به بتن تزریق شود و برای ترک های سطحی از پرایمر و یا بتونه اپوکسی استفاده میشود.

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      توصیه میشود پیش از اقدام به ترمیم علت ایجاد ترک و احتیاج سازه به ترمیم آن مورد بررسی قرار گیرد چنانچه ترک رفتار سازه ای عضو را به خطر نیندازد تزریق گرئت پلی اورتان و یا سایر مصالح غیر سازه ای میتواند گزینه مناسب و اقتصادی تری باشد چنانچه ترک به دلیل جنبش های دائمی عضو ایجاد شده است تزریق اپوکسی نامناسب است و اجرای آن نتیجه گرا نمی باشد.

  3. واحدی گفته:

    سلام با استفاده از چه دستگاهی میتوان روند تزریق را انجام داد و شدت فشار تزریق چگونه باید باشد ؟

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      با استفاده از پمپ های هیدرولیکی ، کمپرسور ها الکتریکی ، تفنگ هوا ، کپسول ارتجاعی ، سرنگ و … میتوان به انجام تزریق رزین پرداخت . لکن بایستی دستگاه و فشار اعمالی ناشی از آن با دقت انتخاب شود چرا که هرچند فشار بیشتر دستگاه به سرعت تزریق شتاب می بخشد اما ممکن است باعث افزایش فعالیت ترک در سطوح جدید تری نیز گردد و آسیب های بیشتری به ارمغان آورد.

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      رزین های اپوکسی در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام خواص و ویژگی مختص به خود را دارا می باشند و شما میتوانید محصول خود را مطابق با نیازتان انتخاب کنید برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت مقاوم سازی تکنوپل تماس حاصل فرمایید.

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      عمل آوری رزین های اپوکسی زمان بر است زیرا زمان پخت رزین اپوکسی و عمل پلیمریزاسیون زیاد است.
      برای انجام عمل آوری باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت از سطح کار محافظت شود. در صورتی که دمای محیط کمتر از ۵۰ فارینهایت باشد زمان محافظت باید به ۴۸ تا ۷۲ ساعت افزایش یافته تا عملیات عمل آوری به طور کامل انجام گیرد.

  4. مهدی ناظری گفته:

    سلام خدا قوت
    اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید برای عایق کردن چوب میشه از پرایمر پایه ی آب استفاده کرد ? یا باید از پرایمر دیگه ای استفاده کرد?

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      پرایمر اپوکسی یک نوع چسب می باشد که برای ایجاد پیوند بین سطوح زیر کار و لایه های بالایی است و عموما از پرایمر در آماده سازی سطوح کفپوش های اپوکسی استفاده می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه پرایمر اپوکسی مراجعه فرمایید.

  5. خانم نظری گفته:

    سلام،آیا راهی هست که چسب اپوکسی زودتر خشک بشه ،من برای کپسول کردن سلول خورشیدی استفاده میکنم و با توجه به اینکه کار نانو متری انجام میدم و کمبود تجهیزات ازمایشگاهی،لازمه چسب سریع تر خشک بشه،لطفا اگه میتونین راهنماییم کنید.

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      قطعا راهکار هایی برای زود تر خشک شدن چسب اپوکسی وجود دارد و این راهکار ها متناسب با نوع چسب اپوکسی و دیتاشیت آن می باشد شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت مقاوم سازی تکنوپل تماس حاصل فرمایید . ۸۶۰۸۴۲۶۸-۰۲۱

  6. مرمری گفته:

    سلام خسته نباشی…ممنونم از سایت خوبتون میخواستم بگم من می خوام از طریق رزین کارهای هنری انجام بدم چون شفافیت داره و زود خشک میشه همین رزین خوبه اگرنه از چه رزینی استفاده کنم؟ جایگزینش چی خوبه؟ ممنونم

  7. جواد گفته:

    سلام و عرض ادب
    ایا این رزین ها و به طور کلی محصولاتی که با آن ها ساخته شده اند مانند مقره ها، تحمل دما تا ۱۳۰ درجه را دارند؟

  8. محسن کرامتی گفته:

    با سلام. مرسی بخاطر سایت خوبتون. میخواستم بدونم برای سنگ مصنوعی یا سنگ کورین از چه هاردنری استفاده کنم بهتره؟

  9. مانی مهرادپور گفته:

    سلام و روز خوش
    برای ایجاد ایزولاسیون الکتریکی در ولتاژ بالا ، علی الخصوص در ترانسفورماتورهای قدرت، از چه نوع رزین اپوکسی استفاده می شود؟

  10. ;) گفته:

    سلام ، آیا رزین ها انواع دارن ؟؟؟ برای ساخت گردنبند یا کلا زیور آلات از چه نوعی از رزین میشه استفاده کرد؟؟؟

  11. Ali گفته:

    سلام وخسته نباشید.رزین اپوکسی ایا ضد حلالها همچون بنزین وتینر میباشد؟ایا میتوان از رزین اپوکسی بعنوان عایق برای جلوگیری ازنشت بنزین استفاده کرد؟

    • اشکان محمدی گفته:

      خیر دوست عزیز رزین اپوکسی از انواع چسب‌های با شفافیت بالاست که پس از خشک شدن سطح کار براقی را ارئه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل