یک روز پس از زلزله ۶ ریشتری در ایلام و وارد شدن خسارت ۷۰ درصدی به زیرساخت ها و مناطق مسکونی، سقف عرشه فولادی یکی از ساختمان های بلند مرتبه در حال ساخت در تهران با نسل نوینی از الیاف های ماکروسینتتیک و شبکه ای روز دنیا در مقابل زلزله مقاوم شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت دانش رویان یکتا، مدت ها است که مهندسین کشورهای زلزله خیز همچون ژاپن با استفاده از این الیاف توانسته اند بتن را در برابر ایجاد ترک و گسترش آن بیش از پیش مقاوم سازی نمایند. استفاده از الیاف های جایگزین میلگرد راه حل پیشنهادی مهندسین ژاپنی برای افزایش میزان جذب انرژی و شکل پذیری انواع المان های بتنی در مقابل گسیختگی و فروپاشی ناشی از آزاد شدن نیروی های شدید در هنگام زلزله است.

با ورود این تکنولوژی نوین در کشور و با دارا بودن گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، قرار است در این ساختمان ۱۸ طبقه مطابق با آیین نامه های بین المللی و داخلی میلگرد های حرارتی سقف با این نوع خاص از شکل و جنس الیاف (درهم تابیده شده و شبکه ای) به طور کامل جایگزین شود و از معایب ذاتی کار با میلگرد همچون عدم قرارگیری در محل مناسب، افزایش زمان اجرا و خطرات زیاد در هنگام انتقال و نصب توسط کارگران در ارتفاع بالا جلوگیری و به جای آن از مزایای ذاتی الیاف های ماکروسینتتیک همچون عملکرد بسیار مناسب در کنترل ترک های اولیه بتن، مقاومت بالا پس از ایجاد ترک، عملکرد سه بعدی در تمام جهات و حفظ یکپارچگی بتن پس از گسیختگی ناشی از زلزله بهره گیری شود.

همچنین این الیاف ها حداقل ۲۰ بار سبکتر از میلگرد با میزان باربری یکسان هستند که موجب کاهش بار مرده سقف و کل سازه به میزان قابل توجهی می شوند. مهندسین این نسل نوین از بتن های الیافی را به بتن های هوشمند تعبیر می نمایند زیرا در تمام جهات با عملکرد به موقع مانع گسیختگی کامل بتن می شوند.

بنابراین گزارش، هم اکنون کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکا در حال استفاده از الیاف به منظور جایگزینی کامل میلگرد در سقف های عرشه فولادی در ساختمان های با درجه اهمیت بالا مانند بیمارستان ها و مراکز بزرگ تجاری، اداری و مسکونی هستند.

منبع: بنانیوز

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل