بهسازی ساختمان های موجود در برابر زلزله با روشهایی متفاوت از روشهای مقاوم سازی سنتی صورت گیرد. استفاده از سیستم های شکل پذیر یا میراگرهای انرژی رشد شایانی داشته اند. این سیستم ها سبب می شوند عملیات اجرایی بهسازی از نظر حجم و زمان به حداقل برسد و علاوه بر کاهش هزینه های اجرایی، سبب می شوند لطمه کمتری به روند بهره برداری از ساختمان وارد شود.

در این مقاله بهسازی یک ساختمان اداری ۱۲ طبقه در مرکز تهران مطالعه شده است در مطالعات آسیب پذیری این ساختمان
دارای ضعفهای شدید عملکردی در سطوح خطر مورد نظر ارزیابی شده است. ۴ گزینه برای سیستم لرزه بر ساختمان انتخاب و در زمینه های مختلف مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته اند. گزینه اول مهاربند برون محور  (EBF)، گزینه دوم استفاده از دیوار برشی فولادی گزینه سوم به کار گیری میراگرهای ویسکوز و گزینه چهارم استفاده از مهاربندهای کمانش تاب (BRBF) را مطرح می نماید. هر چهار گزینه، سیستم های مناسبی برای بهسازی لرزه ای ساختمان هستند. این سیستم ها دارای شکل پذیری و اتلاف انرژی بالایی بوده و سختی و مقاومت کافی را در هنگام زلزله تأمین می کنند. این گزینه ها از نظر مسائل اجرائی، نظارت و کنترل و مسائل فنی مقایسه گردیده و مزایا و معایب هریک تشریح شده است. مطالعات بهسازی طبق آئین نامه های بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود (BFRP)، و آئین نامه لرزه ای AISC انجام شده است اطلاعات فنی مربوط به میراگیرهای ویسکوز و BRBF به همراه قیمت تهیه و نصب آنها در سازه از شرکت سازنده ایتالیایی اخذ گردیده است. تحلیل سازه به روش دینامیکی غیرخطی با استفاده شتاب نگاشت های ویژه ساختگاه و با استفاده از نرم افزار Ram – Perform صورت پذیرفته است. در پایان مقایسه فنی، اجرایی و اقتصادی این ۴ گزینه صورت پذیرفته و پیشنهادهایی ارائه گردیده است.

نشریه ۳۷۱ مجموعه مقالات همایش آشنایی با تکنولوژی‌های نوین بهسازی لرزه‌ای
نشریه ۳۷۱ مجموعه مقالات همایش آشنایی با تکنولوژی‌های نوین بهسازی لرزه‌ای

در این مقاله استفاده از چهار گزینه مختلف در طرح بهسازی یک ساختمان فولادی ۱۲ طبقه مورد بررسی قرار گرفت. همه این گزینه ها جزء سیستمهای مدرن جاذب انرژی به حساب می آیند و دارای رفتار مطلوبی در هنگام زلزله می باشند. استفاده از سیستمهای مدرن جاذب انرژی سبب می شود که نیروهای اعمالی به سازه کاهش و از حجم عملیات اجرایی به نحو مطلوبی کاسته شود.

مقایسه های به عمل آمده نشان دهنده تفاوتهای قابل توجهی از نظر ارضا معیارهای فنی، اقتصادی و اجرایی می باشند. سیستم انتخابی یعنی مهاربندهای BRBF از میراگرهای ویسکوز بسیار ارزانتر است هر چند میراگرهای ویسکوز قوی ترین گزینه از نظر فنی می باشد. سیستم BRBF دارای جذب انرژی بالاتری نسبت به دیوار برشی فولادی و مهاربندهای برون محور به خصوص با توجه به هندسه و مشخصات ساختمان مورد مطالعه می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل