چه اطلاعاتی درباره توری فایبرگلاس آب بندی دارید؟ آیا می‌دانید مش توری فایبرگلاس در چه صنایعی کاربرد دارد؟ توری فایبرگلاس آب بندی یکی از مصالح بسیار مهم در آب بندی سازه‌های عمرانی است. در گذشته برای آب بندی سازه‌ها از روش های گران قیمت و کم بازده استفاده می‌کردند. اما امروزه با ساخت توری فایبرگلاس، می توان سازه‌ها را به بهترین شیوه و با کمترین هزینه در برابر آب و رطوبت عایق بندی کرد. مش فایبرگلاس توسط مصالح خاصی تولید می‌شود و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل به معرفی توری فایبرگلاس آب بندی، کاربردها و مشخصات آن بپرداز‌یم.

توری فایبرگلاس آب ‌بندی چیست؟

توری فایبرگلاس آب بندی همان طور که از نام آن پیداست توری است که حالت مشبک دارد. این توری از الیاف هایی مانند الیاف شیشه E و کامپوزیت ساخته می شود. این توری در وزن ها و سایزهای مختلف ساخته می شود. توری فایبرگلاس دارای شبکه هایی به شکل مربع است. ظاهر مشبک مانند این تور باعث ایجاد ویژگی و خواص بسیار ارزشمند این توری شده است. برای تولید این محصول، توری الیاف شیشه را با رزین سخت پلیمری ترکیب می کنند. این گونه توری مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی پیدا می کند. در ادامه بیشتر به مشخصات مش و توری فایبرگلاس آب بندی می پردازیم.

مشخصات و ویژگی های توری فایبرگلاس آب بندی

مشخصات توری فایبرگلاس آب بندی باعث شده‌ تا این محصول بتواند جای خود را در پروژه‌ها و سازه‌های عمرانی حفظ کند. در ادامه به مشخصات بسیار مهم مش فایبرگلاس آب بندی می پردازیم.

  1. توری فایبرگلاس آب بندی از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی برخوردار است. این توری هنگام قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی و شیمیایی هیچ تغییری نمی کند.
  2. مش فایبرگلاس مقاومت بسیار زیادی در برابر تغییرات دمایی دارد. نه حرارت بالا و نه حرارت پایین نمی تواند خواص این توری را تغییر دهد.
  3. مقاومت این توری در برابر رطوبت باعث شده تا آن را در سازه هایی که تماس مستقیم با رطوبت دارند استفاده نمایند.
  4. این تور در کنار عایق بندی برای آب، در برابر الکتریسیته نیز عایق است. مش فایبرگلاس نارسانا است و هیچ گونه برقی را از خود عبور نمی دهد.
  5. خاصیت کششی و انعطاف پذیری توری فایبرگلاس آب بندی بسیار بالاست. به همین دلیل مهم نیست سازه شما چقدر پیچیده باشد، همیشه می توانید از توری فایبرگلاس استفاده کنید.
  6. توری فایبرگلاس بسیار سبک وزن و کم حجم است.
کاربرد مش فایبرگلاس
کاربرد مش فایبرگلاس در پوشش دیوار گچی

منظور از آب بندی استخر چیست؟

یکی از اصلی ترین کاربردهای مش فایبرگلاس آب بندی، عایق سازی استخرها در برابر نفوذ آب است. آب بندی استخر به مجموعه کارهایی گفته می شود که جهت عایق کردن دیوار و کف استخر نسبت به نفوذ آب انجام می شود. آب بندی استخر یکی از مهم ترین اقداماتی است که هنگام ساخت استخر باید در نظر گرفته شود. اگر استخر آب بندی نشود امکان هدر رفت آب و آسیب زدن به سازه‌های دیگر وجود خواهد داشت.
اصلی‌ترین مصالح برای ساخت استخر بتن است. بتن هر چقدر هم که متراکم ساخته شود بازهم دارای حباب هایی در خود است. اگر آب وارد این حباب ها شوند، در دمای کم باعث یخ زدگی بتن و در نتیجه ایجاد ترک می شوند. همچنین بتن در برابر آب مقاومت بسیار کمی دارد. یعنی به مرور زمان آب می تواند باعث سایش جداره داخل بتن شود. به همین دلیل هدر رفت آب بسیار بیشتر شده و بتن آسیب بیشتری می بیند. بنابراین بسیار مهم است که آب بندی استخر به درستی انجام شود. توری آب بندی می تواند از وقوع این اتفاقات جلوگیری نماید.

کاربردهای مختلف توری فایبرگلاس آب بندی

هر جا که صحبت از رطوبت و آب باشد، توری فایبرگلاس آب بندی می تواند کاربرد خوبی داشته باشد. سازه هایی که همواره در معرض رطوبت هستند برای عایق بندی به این توری ها احتیاج پیدا می کنند. در ادامه به کاربردهای مختلف مش فایبرگلاس آب بندی می پردازیم.

  • توری فایبرگلاس آب بندی برای پوشش‌های سطوح گچی نقش پایه‌ای دارد. توری فایبرگلاس در گچکاری و سیمانکاری به منظور پایدار سازی و نگه داری ملات، بسیار کاربردی است.
  • از توری فایبرگلاس آب بندی برای استحکام بیشتر سازه ها و بالا بردن مقاومت آن ها استفاده می شود.
  • برای عایق بندی دیوارها و سقف هایی که مرتباً در تماس با رطوبت هستند از این توری استفاده می شود.
  • از توری فایبرگلاس برای عایق بندی سازه ها در برابر الکتریسیته نیز استفاده می کنند.
  • ضد حریق سازی ساختمان با استفاده از مش فایبرگلاس آب بندی ممکن است. زیرا این توری مقاومت بالایی در برابر حریق دارد.
  • جلوگیری از ترک برداشتن سازه ها در هنگام زلزله یکی دیگر از کاربردهای توری عایق کاری است. کشسانی بودن این توری باعث می شود تا سازه انعطاف بیشتری در برابر زلزله و تکان های شدید داشته باشد.
  • تقویت سنگ‌های ساختمانی همانند مرمر می تواند از مهم ترین کاربردهای توری فایبرگلاس باشد. این توری باعث محکم تر شدن سنگ و چسبندگی فوق العاده بالای آن می شود. این گونه سنگ می تواند در برابر فشارهای مکانیکی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان دهد. در مقاله “توری پشت سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟” به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.
مش فایبرگلاس برای گچکاری دیوار
نصب توری فایبرگلاس بر روی گچکاری دیوار

مزایای استفاده از توری فایبرگلاس آب بندی در ساخت استخر

برای عایق کاری استخر در برابر رطوبت و آب بندی آن از روش های مختلفی استفاده می کنند. توری فایبرگلاس آب بندی نیز یکی از این روش ها هستند. مهندسین عمران به دلیل مزیت های فوق العاده توری فایبرگلاس ترجیح می دهند از این روش برای عایق بندی استخر استفاده کنند. در ادامه به مزایای استفاده از مش فایبرگلاس آب بندی برای عایق سازی استخرها می پردازیم.

  • توری فایبرگلاس آب بندی طول عمر بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر مصالح های عایق بندی دارد. اگر خود سازه نیز دچار تخریب شود می توان از توری ها برای ساخت سازه ای دیگر استفاده کرد.
  • استفاده از توری عایق کاری در مقایسه با روش های دیگر هزینه بسیار کمتری دارد. بنابراین این روش دارای صرفه اقتصادی بالایی است.
  • برای آنکه از ورود جریان الکتریکی به استخر جلوگیری شود از توری عایق کاری استفاده می کنند.
  • توری آب بندی به خوبی می تواند از ورود آب به بتن و ترک برداشتن آن جلوگیری کند. بنابراین این توری طول عمر بتن را افزایش داده و باعث یکپارچگی آن می شود.
  • سبک وزن بودن و کم حجم بودن این توری باعث می شود که نیازی به پوشش ضخیمی نداشته باشد. در نتیجه اصلاً از حجم کلی استخر کاسته نمی شود. در روش های دیگر ممکن است پوشش دیواره استخر ضخیم تر شده و گنجایش استخر کمتر شود.
  • اجرای این نوع آب‌بندی در مقایسه با روش های دیگر بسیار آسان تر و کم دردسرتر است.
  • پلاستر سیمانی و همچنین ساختار بتن، هر دو خاصیت قلیایی دارند. از آنجا که توری فایبرگلاس در برابر تغییرات شیمیایی مقاوم است، می تواند طول عمر بسیار خوبی در محیط قلیایی داشته باشد. بدین منظور، توری فایبرگلاس با انواع پلاستر گچی و پلاستر سیمانی سازگار است و می‌تواند با آن‌ها بکار گرفته شود.

مراحل آب بندی و عایق کاری استخر با استفاده از توری فایبرگلاس آب بندی

اجرای آب بندی و عایق کاری استخر روی سطوح بتنی با استفاده از توری فایبرگلاس آب بندی انجام می شود. البته انجام این کار به تخصص ویژه ای نیاز دارد. به همه‌ دلیل تنها افراد حرفه ای می توانند مراحل آب‌ بندی را به صورت دقیق انجام دهند.

  • در مرحله اول آب‌بندی ابتدا باید مراحل بتن کاری انجام شود. سطح بتن باید کاملاً صاف و یکدست باشد. بتن استفاده شده تا حد ممکن باید متراکم و دارای تخلخل کمی ‌باشد.
  • بعد از بتن کاری توری ها روی سطح بتن نصب می شوند. نصب توری ها باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. این گونه تمام سطح موردنظر به خوبی آب‌بندی می شود
  • بعد از قرار دادن توری‌ها روی آن ها یک لایه دیگر بتن انجام می شود. بتن روی توری باید با دقت بالا انجام شود و بتن به خوبی وارد شبکه های توری شود.
  • لایه بتن باید تمامی سطح توری‌ها را به خوبی بپوشاند. بعد از انجام این مرحله می توان نسبت به نصب کاشی هم اقدام کرد.

هزینه اجرای آب بندی استخر با توری فایبرگلاس چقدر می شود؟

هزینه اجرای عایق بندی استخر با توری فایبرگلاس آب بندی شامل هزینه های مربوط به خرید توری و دستمزد نصاب است. میزان این هزینه به ابعاد استخر بستگی دارد. هر چه ابعاد استخر بیشتر باشد، توری بیشتری برای عایق بندی آن به کار می رود. قیمت این توری ها بر اساس متر مربع حساب می شوند. در کل عایق بندی استخر با استفاده از روش مش فایبرگلاس آب بندی به هزینه بسیار کمتری در مقایسه با روش های دیگر نیاز دارد. مش فایبرگلاس آب بندی جز مصالح های ساختمانی به شمار می رود که قیمت آن همواره در حال تغیر است. بنابراین به دلیل ثابت نبودن قیمت ها لازم است قیمت آن را از کارشناسان شرکت مربوطه بپرسید.

توری فایبرگلاس آب بندی را از کجا تهیه کنیم؟

توری فایبرگلاس آب بندی توسط شرکت های زیادی به مشتریان عرضه می شود. اما اعتماد به هر شرکتی برای خرید مصالح مهمی مثل توری فایبرگلاس کاری اشتباه است. سعی کنید مش فایبرگلاس را از شرکت هایی تهیه کنید که جنسباکیفیت را به مشتریان خود عرضه می نماید. این مراکز سال هاست که در زمینه فروش توری فایبرگلاس تجربه دارند. این مراکز از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. بنابراین با ارائه محصولات بی کیفیت اعتبار خود را زیر سؤال نمی برند. به همین دلیل می توان به راحتی به آن ها اعتماد کرد.

نکات بسیار مهم هنگام انتخاب و خرید توری فایبرگلاس آب بندی

خرید توری فایبرگلاس آب بندی با کیفیت بالا برای مهندسانی که به دنبال عایق بندی سازه ها هستند بسیار مهم است. توری های فایبرگلاسی که کیفیت ساخت پایینی دارند نمی توانند طول عمر بالایی داشته باشند و باعث خراب شدن سازه می گردند. جهت شناخت بهتر توری فایبرگلاس بهتر است هنگام خرید حتماً با یک کارشناس و متخصص مقاوم سازی سازه و ساختمان مشورت کنید. این گونه می توانید انتخاب بسیار بهتری داشته باشید. همچنین توجه به نکات زیر می تواند تجربه خرید خوبی برای شما بسازد.

انجام تست شکنندگی و انعطاف برای توری فایبرگلاس

برای شناخت میزان انعطاف پذیری و قدرت کشسانی یک توری فایبرگلاس آب بندی تنها لازم است آن را خم کنید. توری عایق کاری باید در برابر خم شدن و مچاله شدن از خود مقاومت نشان دهد. اگر توری بعد از خم کردن و مچاله کردن به حالت اول بازگردد نشان دهنده کیفیت خوب آن است. اما اگر توری بعد از خم شدن بشکند و یا کج شود نشان دهنده آن است که از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار نیست.

مقاومت کششی مش فایبرگلاس آب بندی

مقاومت کششی توری فایبرگلاس آب بندی چقدر است؟ توری فایبرگلاس آب بندی باید در حالت تار باید 30 نیوتون بر میل مقاومت داشته باشید. همچنین مقاومت این توری باید در جهت تار تقریباً 40 نیوتون بر میل باشد. همیشه مقاومت کششی نخ های تار باید بیشتر از نخ های پود باشد. هنگام خرید محصول حتماً باید به این مشخصات توجه کامل داشته باشید.

مش فایبرگلاس نوع e
یک نمونه توری فایبرگلاس نوع E

وزن توری فایبرگلاس آب بندی

توری فایبرگلاس آب بندی در گرم های مختلفی از 45 تا 160 گرمی تولید می شوند. این اختلاف مربوط به وزن آن ها است. هر چه وزن توری بیشتر باشد، گرم آن بالاتر می رود. برای عایق بندی استخرها از توری هایی به وزن 60 و یا 75 گرمی استفاده می شود. هر کدام از این توری ها کاربردهای مختص به خود را دارند. پس قبل از خرید توری حتماً باید تعین کنید که آن را برای چه کاری می خواهید.

داشتن گواهی کیفیت کالا برای مش فایبرگلاس

روی توری فایبرگلاس آب بندی در آزمایشگاه‌ توسط کارشناسان تست هایی انجام می شود. اگر توری بتواند از این آزمایش ها سربلند بیرون بیاید گواهی کیفیت کالا به محصول تعلق می گیرد. محصولاتی که دارای گواهی کیفیت هستند دارای کیفیت بالایی هستند و در نتیجه می‌توان به راحتی آن را خریداری کرد.

به ظاهر توری فایبرگلاس و رول آن توجه کنید

با توجه کردن دقیق به ظاهر توری فایبرگلاس آب بندی می توانید به کیفیت آن پی ببرید. توری هایی که ظاهری کج و نامرتب دارند اصلاً کیفیت بالایی ندارند. توری های مشبک باید دارای منافذ یک دسته و یک پارچه باشند. با انگشت، سطح توری را فشار دهید و مقداری بکشید. این گونه می توانید تشخیص دهید که لبه توری کج می شود یا خیر.

به شرکت سازنده و مشخصات شرکت سازنده دقت نمایید

توری فایبرگلاس آب بندی توسط شرکت ها و کارگاه های زیادی تولید می شود. اما توجه داشته باشید تنها محصولاتی دارای کیفیت بالایی هستند که توسط شرکت های معتبر و نامدار ساخته شده باشند. زیرا این شرکت ها محصولات خود را بر پایه استانداردهای جهانی تولید می کنند. درج نام تولید کننده محصول و مشخصات شرکت روی بسته بندی محصول بسیار مهم است.

جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل به معرفی توری فایبرگلاس آب بندی پرداختیم. اشاره کردیم که این توری از الیاف شیشه و رزین پلیمری ساخته می شود. این توری می تواند باعث انسجام هر چه بیشتر سطوح پوشاننده سازه‌های معماری شود. توری عایق کاری فایبرگلاس خاصیت ضد آب، ضد صدا، ضد برق و ضد حریق دارد. به همین دلیل استفاده از آن در سازه های مختلف عمرانی رواج دارد. همچنین هزینه آب بندی با این توری در مقایسه با روش های دیگر بسیار کمتر است. سعی کنید این توری را مراکز معتبر تهیه کنید. این گونه می توانید از تمامی مزایای این محصول بهره مند شوید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل