یکی از معایب بزرگ ساختمان ها، مقاومت پایین دیوارهای غیر سازه ای در آن ها است. دیوارهای غیر سازه ای بخش مهمی از ساختمان را تشکیل می دهند که مقاومت آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در زمان زلزله و ارتعاشاتی که در ساختمان ایجاد می شود، اولین تخریب مربوط به دیوارهای غیر سازه ای است که به خوبی مهار نشده اند. البته با وجود روش نوین مانند اجرای وال پست، می توان تا حدی از بروز این حوادث جلوگیری کرد. اجرای وال مش یکی از انواع روش های اجرای وال پست در ساختمان ها است که به دلیل داشتن مزایای زیاد، توانسته جایگزین وال پست فلزی و سنتی شود.

چرا وال مش بهترین جایگزین وال پست فلزی و سنتی است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مزایای اجرای وال مش نسبت به وال پست های فلزی و سنتی صحبت کنیم، باید بدانیم که وال مش (wallmesh) چیست؟ وال مش ترکیبی از چند نوع مصالح ساختمانی است که برای مقاوم سازی دیوارهای غیر سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد. وال مش ها از ترکیب توری فایبرگلاس با پلاسترهای گچی و سیمانی تشکیل می شوند و می توانند عملکرد بسیار خوبی در هنگام استفاده در دیوارها داشته باشند. وال مش نوعی وال پست است که با فرآیند خاصی روی دیوار اجرا می شود. وال مش ها از ترکیب توری فایبرگلاس و پلاستر گچی یا سیمانی روی دیوارهای چیده شده اجرا می شوند و می توانند بدون نیاز به میلگرد بستر و بسیاری از تجهیزات فلزی دیگر، باعث افزایش امنیت و استحکام سازه شوند. وال مش به دلیل داشتن مزایای زیاد نسبت به وال پست های فلزی و سنتی، توانسته جایگزین خوبی برای وال پست های فلزی محسوب شود. به طوری که در حال حاضر در اکثر ساختمان ها، این روش جایگزین وال پست های فلزی شده است. از طرفی وال مش مورد تایید آیین نامه نظام مهندسی ساختمان بوده و می تواند به راحتی و طبق قوانین در یک ساختمان اجرا شود. مزایای وال مش نسبت به وال پست های فلزی باعث شده تا در اکثر ساختمان های مدرن و امروزی، از این روش برای مقاوم سازی ساختمان استفاده شود.

در اجرای وال مش از کدام مصالح استفاده می شود؟

یکی از مهم ترین اقداماتی که باید قبل از اجرای وال مش انجام شود، تهیه مصالح و مواد اولیه مورد نیاز است. برای اجرای وال مش به یک سری مصالح و تجهیزاتی نیاز است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. کیفیت و انتخاب صحیح هر یک از این مصالح می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین، برای اجرای وال مش باید از مصالح مختلفی استفاده کرد که هر کدام کارایی و کاربرد خاص خودشان را دارند. در ادامه مقاله شما را با انواع مصالح و قطعات مورد نیاز برای اجرای وال پست مش آشنا می کنیم.

  • مش و توری فایبرگلاس

مهم ترین اجزای به کار رفته در وال مش، توری فایبرگلاس است. توری فایبرگلاس از ترکیب الیاف شیشه ساخته شده است و فرم توری شکل دارد. اندازه چشمه و ابعاد هر یک از توری ها با هم متفاوت می باشد. بنابراین، می توان بر اساس نیاز از توری های فایبرگلاس به صورت نواری برای مقاوم سازی دیوارهای غیر سازه ای استفاده کرد.  برای اجرای وال مش با توری فایبرگلاس از دو نوع توری استفاده می شود که به نام های AR و E-glass شناخته می شوند. مش فایبرگلاس AR مقاومت بالایی در برابر محیط های قلیایی دارند. به همین خاطر نیز با همین نام شناخته می شوند. این توری ها می توانند به دلیل داشتن شرایط عالی در هنگام استفاده، به عنوان یکی از بهترین توری های فایبرگلاس برای اجرای وال مش شناخته شوند. نوع دیگری از توری فایبرگلاس که برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار می گیرد، توری E-glass است. این توری نیز خصوصیات خاص خودش را دارد و می تواند مانند توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا، برای دیوارهای غیر سازه ای گزینه خوبی محسوب شود.

  • پلاستر وال مش

پلاستر وال مش، پوششی است که برای اجرای توری فایبرگلاس روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب فایبرگلاس و پلاستر سیمانی و گچی می تواند استحکام یک دیوار غیر سازه ای را به شدت بالا ببرد. به همین خاطر استفاده از پلاستر وال مش برای اجرای آن کاملا ضروری است. پلاستر وال مش مانند فایبرگلاسی که برای اجرای وال پست مش مورد استفاده قرار می گیرد، به دو صورت است. پلاستر گچی و پلاستر سیمانی دو مدل از پلاسترهای موجود هستند که می توانند برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار گیرند.

پلاستر سیمانی برای شرایطی که از فایبرگلاس AR یا مقاوم به قلیا استفاده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این پلاستر می تواند به عنوان یک پوشش روی دیوار پس از نصب فایبرگلاس مورد استفاده قرار گیرد و مقاومت آن را افزایش دهد. همانطور که از نام این پلاستر مشخص است، دارای ترکیبات سیمانی بوده و از این جنبه می تواند باعث افزایش مقاومت دیوار شود.

پلاستر گچی نوع دیگری از پلاسترهایی است که می تواند در هنگام اجرای وال مش، مورد استفاده قرار گیرد. این نوع پلاستر برای مواقعی که نیاز به استفاده از توری فایبرگلاس E-glass دارید، بهترین گزینه محسوب می شود. پلاستر گچی می تواند مانع از نفوذ قارچ و باکتری به دیوار غیر سازه ای شود. به همین خاطر جزء بهترین پوشش ها برای دیوارهای غیر سازه ای شناخته می شود.

  • اسپایک وال مش

اسپایک وال مش، به ابزارهای گل میخی شکل گفته می شوند که وزن بسیار سبکی دارند. این محصولات می توانند از جنس پلاستیک باشند، اما مقاومت بسیار بالایی دارند. وظیفه اصلی اسپایک وال مش، نصب توری فایبرگلاس روی سطح به صورت مقاوم است. اسپایک های وال مش معمولا دارای سایز مشخصی هستند و به راحتی روی سطح نصب می شوند. نحوه نصب اسپایک وال مش بسیار ساده است. ابتدا لازم است که روی سطح با کمک دریل و بر اساس قطر اسپایک ها یک سری سوراخ ایجاد شوند. پس از اینکه توری فایبرگلاس روی سطح نصب شد، این اسپایک ها به صورت تک به تک در محل مورد نظر با چکش نصب می شوند. اسپایک های وال مش با ابعاد و قطر مشخص قابل خریداری هستند و می توانند برای مقاوم سازی وال پست های دیگر به غیر از وال مش مورد استفاده قرار گیرند.

  • نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی یکی دیگر از ابزارهایی است که می تواند برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار گیرند. این دو ابزار منقطع از یکدیگر هستند. هدف استفاده از نبشی و ناودانی، اتصال دیوار به عضو قائم است. با توجه به کاربرد نبشی و ناودانی، استفاده از این دو ابزار برای اجرای وال مش کاملا ضروری بوده و باید حتما به کیفیت آن ها نیز توجه شود.

  • چسب اپوکسی

چسب اپوکسی یکی دیگر از اجزای وال مش است که می تواند برای اتصال نبشی و ناودانی منقطع مورد استفاده قرار گیرد. چسب اپوکسی استفاده شده برای اجرای وال مش، می تواند به عنوان رزین اپوکسی نیز شناخته شود که البته این دو با هم تفاوتی ندارند. مهم ترین مزیت چسب های اپوکسی مقاومت بالای آن ها در برابر شرایط جوی مختلف است.

اجرای وال مش بدون نیاز به اکیپ ماهر و تخصصی

وال پست دیوارهای غیر سازه ای می تواند تاثیر بسیار زیادی روی مقاومت آن ها و جلوگیری از تخریب در هنگام زلزله داشته باشد. وال پست فلزی یکی از قدیمی ترین انواع وال پست هایی است که روی دیوار اجرا شده و می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. اما مهم ترین عیب اجرای وال پست فلزی این است که برای اجرای آن نیاز به نیروهای متخصص و ماهر است. در غیر این صورت عملا نمی توان مراحل اجرای وال پست را انجام داد و نتیجه کار نیز به درستی صورت نمی گیرد. اجرای وال مش با فایبرگلاس می تواند در کنار داشتن مزایای مختلف، نصب ساده تری داشته باشد. اجرای وال مش پیچیدگی وال پست های فلزی را ندارد و حتی می توان با یک اکیپ نیمه ماهر نیز این کار را انجام داد. از این رو هم هزینه های استخدام نیروهای ماهر برای نصب و اجرای وال مش کاهش پیدا می کند، هم می توان در کوتاه ترین زمان ممکن وال مش را برای مقاوم سازی دیوارهای غیر سازه ای اجرا کرد.

مراحل اجرای وال مش چگونه است؟

در اینکه با اجرای وال مش می توان مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش داد، شکی نیست. در کنار این موضوع، اگر مراحل اجرای وال مش به درستی انجام شوند، می توانیم شاهد مقاومت بالای دیوار غیر سازه ای باشیم. در غیر این صورت عملا اجرای وال پست مش تاثیری روی مقاومت سازه ندارد و حتی می تواند یک هزینه اضافه باشد. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، اجرای وال پست مش می تواند بدون نیاز به نیروی متخصص و ماهر انجام شود. کافیست که مراحل مربوط به اجرای وال مش به صورت اصولی انجام شود تا در نهایت شاهد افزایش استحکام و مقاومت دیوارهای غیر سازه ای باشیم. در ادامه شما را با مراحل اجرای وال مش در ساختمان آشنا می کنیم.

  • گام اول اجرای وال مش: دیوارچینی در ساختمان

اولین گام برای اجرای وال مش در ساختمان، دیوار چینی است. دیوار چینی به منظور اجرای وال مش باید به صورت عادی و بدون نیاز به اقدامات خاصی انجام شود. مهم ترین مزیت دیوارچینی جهت اجرای وال پست این است که بدون نیاز به وادارهای قائم، تیرک های افقی و میلگرد بستر انجام خواهد شد. همچنین، به دلیل اینکه دیوار تخت خمش قائم قرار می گیرد، نیازی نیست که در حین دیوارچینی از میلگرد بستر استفاده کرد. بنابراین، بسیاری از مراحل مربوط به دیوارچینی به لطف وال پست مش حذف می شوند و سرعت دیوارچینی نیز بالاتر می رود.

برای دیوارچینی جهت اجرای وال مش، نیاز به ایجاد محدودیت در طول دیوار نیست. می توان بدون اینکه محدودیت خاصی برای طول دیوارها قائل شد، آن را اجرا کرد. البته اتصال لبه قائم دیوارها به ستون ها و عضوهای قائم باید به شکلی باشد که محدودیتی برای جابجایی نسبی اعضا به وجود نیاید. همچنین می بایست برای جداسازی دیوار از قاب، از فوم تراکم پذیر یونولیت در میان دیوار و تیر استفاده کرد.

نکته حائز اهمیتی که در مورد اجرای وال مش وجود دارد، نوع دیوارچینی است. وال مش می تواند روی انواع دیوارها مانند بلوک دیواری، بلوک سفالی، بلوک سیمانی، بلوک هبلکس، بلوک لیکا و بلوک آجری اجرا شود. بنابراین، امکان استفاده از هر نوع دیوار به منظور اجرای وال مش وجود دارد.

موضوع دیگر اینکه برای اجرای وال پست فلزی، ابتدا نیاز است که وال پست اجرا شود و پس از آن مراحل دیوارچینی آغاز شوند. اما به منظور اجرای وال مش، نیازی به اجرای وال پست نبوده و اول دیوار چینی انجام می شود. بنابراین، حتی برای ساختمان هایی که مراحل ساخت آن ها انجام شده است، می توان مراحل مربوط به اجرای وال مش را انجام داد.

  • گام دوم اجرای وال مش: اجرای اندود رویین (لایه اول پلاستر) بر روی دیوار

در مرحله دوم برای اجرای وال مش، لازم است که یک لایه پلاستر روی دیوار مورد استفاده قرار گیرد. این مرحله پس از اینکه دیوارچینی به صورت کامل انجام شد، صورت می گیرد. برای انجام آن لازم است که ابتدا نوع پلاستر انتخاب شود. امکان اجرای وال مش هم با پلاستر گچی هم با پلاستر سیمانی وجود دارد. در صورتی که مش فایبرگلاس از نوع مقاوم به قلیا است، باید از پلاستر سیمانی استفاده کرد. اما اگر مش فایبرگلاس از نوع E-glass باشد، می بایست از پلاستر گچی استفاده کرد. لازم به توضیح است که پلاستر استفاده شده قبل از مش فایبرگلاس باید با پلاستری که پس از مش فایبرگلاس روی سطح استفاده می شود، یکی باشد. برای اجرای اندود رویین، لازم است که یک لایه پلاستر روی دیوار زده شود. در نظر داشته باشید که این مرحله حتما باید قبل از نصب مش فایبرگلاس روی دیوار انجام شود. در غیر این صورت عملا مجاز به نصب توری فایبرگلاس روی دیوار نخواهید بود.

  • گام سوم اجرای وال مش: نصب مش فایبرگلاس بر روی دیوار با اسپایک وال پست

سومین مرحله برای اجرای وال مش، نصب توری فایبرگلاس بر روی دیوار است. در نظر داشته باشید که توری فایبرگلاس بدون نیاز به وال پست روی دیوار اجرا شده و کاملا ایمن است. قبل از نصب مش فایبرگلاس، باید عرض آن به طور دقیق مشخص شده باشد. مش فایبرگلاس باید به صورت عمودی و به شکل الیاف های شیشه ای روی دیوار نصب شود. اگر ارتفاع دیواری که نیاز به نصب وال مش دارد، بیش از 1 متر و 80 سانتی متر باشد، می بایست نوار وال مش در دو طرف دیوار نصب گردد. اگرچه پلاستر زده شده قبل از نصب مش فایبرگلاس، تا حدی روی مهار کردن توری ها موثر است. اما باید از یک روش دیگر برای مهار کردن آن ها نیز استفاده کرد. برای مهار توری فایبرگلاس می توان از اسپایک های وال پست استفاده کرد. این اسپایک ها به شکل یک پیچ پلاستیکی هستند که با دریل در محل مورد نظر نصب می شوند و می توانند توری فایبرگلاس را مهار کنند. برای تثبیت اسپایک های وال پست نیز می توان از چسب اپوکسی یا رزین اپوکسی استفاده کرد. در این صورت توری فایبرگلاس به صورت ایمن روی دیوار نصب شده و آماده مرحله بعدی خواهد بود.

  • گام چهارم اجرای وال مش: اجرای اندود زیرین (لایه دوم پلاستر) بر روی دیوار

پس از اینکه نوارهای توری فایبرگلاس به درستی در محل مورد نظر نصب و مهار شدند، نوبت به اجرای اندود زیرین می رسد. منظور از اندود زیرین، دومین لایه پلاستری است که روی مش فایبرگلاس اجرا می شود. بدین منظور باید اطمینان حاصل کنید که مش فایبرگلاس به درستی روی دیوار اجرا شده باشد. اگر چنین نیست، حتما باید مراحل مهار توری فایبرگلاس را به صورت ایمن انجام دهید؛ چون با زدن لایه پلاستر روی مش فایبرگلاس، امکان جابجایی و یا تغییر جایگاه مش وجود ندارد. لایه دوم پلاستر نیز می تواند به صورت گچی و یا سیمانی روی مش فایبرگلاس اجرا شود. در صورتی که مش از نوع مقاوم به قلیا استف باید حتما از پلاستر گچی استفاده شود؛ اما اگر مش به شکل E-glass طراحی شده است، می توان از پلاستر سیمانی استفاده کرد. در هر صورت اجرای لایه دوم پلاستر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چون باعث تثبیت توری مش فایبرگلاس روی دیوار خواهد شد.

  • گام پنجم اجرای وال مش: نصب نبشی و یا ناودانی با چسب اپوکسی بر روی دیوار

گام آخر برای اجرای وال مش، مهار لبه های دیوار است. نبشی ها و ناودانی ها می بایست در مرحله آخر در قسمت بالایی و پایینی دیوار نصب گردند تا بتوان مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش داد. بدین منظور نبشی و ناودانی ها بر اساس نقشه راهنما در قسمت بالایی و پایینی دیوار نصب می شوند. نکته مهمی که برای مهار لبه های دیوار با نبشی و ناودانی باید به آن توجه داشت، اهمیت داشتن دقت و مهارت کافی برای انجام این کار است. در زمان نصب نبشی ها باید دقت کافی وجود داشته باشد تا آن ها دقیقا مطابق با نقشه روی دیوار نصب شوند. فقط در چنین شرایطی است که می توان شاهد عملکرد مناسب دیوارهای غیر سازه ای بود. مهار لبه های دیوار در وال مش توسط پروفیل نبشی یا ناودانی و چسب اپوکسی: نبش ها یا ناودانی در مرحله آخر باید در قسمت بالایی و پایین دیوار نصب شوند. شایان ذکر است که برای نصب نبشی ها از نقشه راهنما استفاده می شود. نصب نبشی ها اگر مطابق با نقشه انجام شود بدون تردید اجرای وال مش به روشی صحیح انجام شده است. در نتیجه در زمان نصب نبشی ها باید دقت و مهارت لازم به خرج داده شود.

مهمترین تفاوت های اجرای وال مش با وال پست فلزی کدام است؟

مهم ترین فاکتور برای اجرای مصالح ساختمانی جهت جلوگیری از صدمات زلزله، استفاده از مصالح سبک است. توری فایبرگلاس که برای وال مش مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند با وزن سبک خودش کارایی فوق العاده ای در ساختمان داشته باشد. این مهم ترین مزیت استفاده از وال پست های شیشه ای نسبت به وال پست های فلزی است. یکی از مهم ترین مزایای اجرای وال مش نسبت به وال پست های فلزی، مقاومت بالایی است که در ساختمان ها ایجاد می کنند. برای افزایش استحکام و مقاومت سازه، می توان مراحل اجرای وال مش را انجام داد تا در نهایت دیوارهای غیر سازه در برابر ارتعاشات زلزله از خودشان مقاومت بالایی نشان دهند

  • حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی در ساختمان

برای اجرای وال مش، نیازی به استفاده از بستر، وادارهای قائم و افقی در ساختمان ها نیست. این موضوع هم باعث صرفه جویی در هزینه ها شده، هم می تواند باعث صرفه جویی در زمان برای ساختمان سازی نیز شود.

  • کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان

مهم ترین مزیت وال مش نسبت به وال پست فلزی، این است که می تواند در زمان کوتاهی اجرا شود. این در حالی است که برای وال پست های فلزی نیاز به اجرای متریال ها و مصالح مختلف دیگری مانند تیرک ها، میلگردها و … می باشد. ولی به دلیل اینکه برای اجرای وال مش ها، نیازی به استفاده از این مصالح نیست، زمان و هزینه اجرای آن ها به شدت کاهش پیدا می کند.

  • کاهش زمان اجرای وال پست در ساختمان

یکی دیگر از مزایای اجرای وال مش، اجرای آن با سرعت بسیار بالاست. به منظور اجرای وال پست های فلزی لازم است که زمان زیادی اختصاص داده شود که این موضوع می تواند دغدغه بسیار زیادی را کارفرماها و مهندسین به همراه داشته باشد. ولی وال مش ها در کوتاه ترین زمان ممکن و حتی بدون نیاز به نیروی تخصصی اجرا می شوند.

  • امکان اجرای وال مش در ساختمان های بدون وال پست

یکی از محدودیت های اصلی ساختمان ها برای اجرای وال پست فلزی این است که پس از ساخت دیوار و دیوارچینی و بدون استفاده از وال پست، امکان اجرای آن ها وجود ندارد. اما خوشبختانه برای اجرای وال مش می توان حتی پس از دیوارچینی نیز اقدام کرد. بنابراین، هیچ محدودیتی برای استفاده از مش فایبرگلاس برای مقاوم سازی دیوارهای غیر سازه ای وجود ندارد.

آیا امکان اجرای وال مش در سوله نیز وجود دارد؟

وال پست ها با هدف انتقال نیروی باد و زلزله از دیوارهای غیر سازه به سازه های مختلف در سوله ها اجرا می شوند و می توانند مقاومت آن ها را افزایش دهند. همانطور که می توان به جای وال پست های فلزی، از وال پست های مش برای ساختمان ها استفاده کرد، این امکان وجود دارد تا از وال مش نیز برای سوله ها استفاده نمود.

هزینه اجرای وال مش چقدر است؟

همانطور که در مقاله “قیمت وال مش (wall mesh) چقدر است؟” اشاره شد، هزینه و قیمت اجرای وال مش تحت تاثیر عوامل بسیار متنوعی است که از جمله آن ها می توان به متراژ دیوارها، قیمت توری فایبرگلاس و حجم کار اشاره کرد. هر چقدر حجم کار برای اجرا بیشتر باشد، کل هزینه پروژه اجرای وال مش نیز افزایش پیدا می کند. بهترین راه برای اطلاع از هزینه اجرای وال پست مش، کمک گرفتن از شرکت های ارائه دهنده این خدمات است. در این صورت با دریافت اطلاعات از نوع پروژه، هزینه اجرای وال مش نیز به شما اعلام خواهد شد.

جمع بندی

وال مش با توری فایبرگلاس بر روی دیوارهای ساخته شده انجام می شود و می تواند مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را چندین برابر کند. نصب سریع و راحت و مقرون به صرفه بودن، از جمله مزایای اجرای وال مش در دیوارها محسوب می شوند. البته لازم است که مراحل اجرای وال مش به درستی انجام شود تا بتوانیم شاهد حداکثر مقاومت در هنگام استفاده از این نوع وال پست باشیم.

5/5 - (6 امتیاز)

۲ دیدگاه برای “اجرای وال مش در ساختمان | صفر تا صد

  1. عاطفه مطهری گفته:

    سلام روز بخیر
    مرسی از مقاله جامع در مورد وال مش. مهمترین ضوابط پلاسترکشی در هنگام اجرای وال مش در ساختمان های بتنی را میفرمایید؟

    • کارشناس تکنوپل گفته:

      سلام وقت بخیر خانم مهندس مطهری
      ضوابط پلاستر کشی در ساختمان های بتنی و فولادی تفاوت ندارد. به طور خلاصه می توان گفت:
      در هنگام پلاستر کشی با پلاستر سیمانی حتما از مش AR استفاده کنید.
      حتما قبلا از نصب توری پلاستر کشی به ضخامت ۱ سانتی متر انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل