امروزه مجریان ساختمانی جهت افزایش ضریب امنیتی ساختمان به روش های گوناگون تمسک جسته اند. یکی از این روش ها که خود را از هر جهت اثبات نموده و مورد تایید واقع شده، وال مش (wallmesh) است. با اجرای وال مش، نه تنها اهداف بزرگی همچون امنیت ساختمان در هنگام وارد آمدن بارهای اضافی، حفظ می گردد؛ بلکه نتایج دیگری نیز به منصه ظهور خواهند رسید. یکی از این نتایج، کاهش هزینه های اجرایی است. آنچه باعث ظهور این نتیجه شده، قیمت وال مش است که در برگیرنده سطح مناسبی است. قیمت وال مش، خواه ناخواه، بحث هزینه را تحت کنترل درآورده و آن را در جهت مثبت، تغییر خواهد داد.

ضمنا این موضوع را نیز باید یادآور شویم که با بکارگیری سیستم وال مش، هزینه اجرای وال پست نیز سیر نزولی خواهد گرفت. در گذشته که هنوز وال مش ظهور نیافته بود، اجرای وال پست با استفاده از وال پست های فلزی صورت می گرفت. وال پست فلزی نه تنها در مهار بارهای اضافی وارده بر ساختمان، نقش چندان مثبتی نداشت، بلکه منجر به افزایش هزینه ها نیز می شد. لذا مجریان ساختمانی به منظور جلوگیری از اتلاف هزینه، سعی در استفاده از روش های بهتری داشتند. اجرای وال پست با تکیه بر وال مش، همان روش بهینه ای است که هزینه ها را از حالت صعودی به حالت نزولی، تغییر می دهد. سیستم وال مش با استفاده از توری فایبرگلاس صورت می گیرد. طبیعتا قیمت توری فایبرگلاس در مقایسه با مش فلزی، کمتر بوده و به همین جهت، هزینه نیز دستخوش تغییرات مثبت می گردد.

هزینه اجرای روش وال مش در ساختمان به کدام عوامل بستگی دارد؟

یکی از دغدغه های اصلی مجریان ساختمانی، پیش از استفاده از سیستم وال مش، هزینه های مربوط به آن است. در واقع آنها می خواهند بدانند قیمت وال مش یا هزینه اجرایی آن چگونه است؟ یا به عبارت دیگر، هدف اصلی آنها این است که بدانند این هزینه تحت تاثیر چه پارامترهایی قرار دارد؟ در ادامه راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد:

  • قیمت محصولات مورد استفاده برای اجرای وال مش

یکی از عوامل مهمی که در قیمت وال مش یا هزینه آن موثر خواهد بود، محصولاتی اند که در اجرای این سیستم، مورد استفاده قرار می گیرند. توری و مش فایبرگلاس، پلاستر، نبشی، چسب و همه آنچه که این سیستم را اجرایی می سازند، در قیمت وال مش، موثر خواهند بود. در حالت کلی می توان اعلام داشت با توجه به متریال کمتری که در اجرای وال مش، به کار برده می شود؛ قیمت نهایی کار نیز کمتر خواهد بود. این در حالی است که متریال مصرفی در سیستم وال پست فلزی، تقریبا دو برابر بیشتر از وال مش می باشد. در نتیجه نمودار هزینه، رو به بالا حرکت خواهد کرد.

  • سطح کیفی الیاف به کار رفته در وال مش

کیفیت و قیمت، دو عامل وابسته به هم می باشند که ارتباط مستقیمی با هم دارند. این عبارت بدان معناست که همزمان با افزایش کیفیت، قیمت نیز روند افزایشی را طی خواهد کرد. در مقابل با کاهش کیفیت، قیمت، سیر نزولی خواهد داشت. بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که به هر میزان، سطح کیفی الیاف به کار رفته در وال مش، بیشتر باشد؛ به همان اندازه قیمت وال مش نیز بالاتر خواهد بود. در عوض با کاهش کیفیت این الیاف، قیمت نیز دچار روند نزولی شده و به قیمت ارزان تبدیل خواهد شد. با توجه به اینکه عملکرد وال مش تا حدود بسیاری به الیاف به کار رفته در آن بستگی دارد؛ لذا بهتر است این الیاف دارای بالاترین سطح کیفی باشند. گاهی برای حصول نتایج بهتر، باید قیمت را فدای کیفیت کرد. ضمن اینکه توجه به بحث کیفیت می تواند تبعات مثبتی را به دنبال داشته باشد.

  • نوع پلاستر انتخابی

پلاسترهای مورد استفاده جهت اجرای وال مش بر دو نوع اند. پلاستر سیمانی و گچی. طبیعتا هر یک از این پلاسترها دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و این موضوع روی بحث هزینه، تاثیرگذار خواهد بود. در بخش های بعدی راجع به این دو پلاستر، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • متراژ کار

متراژ کار، مهمترین پارامتری است که هزینه و قیمت وال مش را مشخص می سازد. هر اندازه متراژ مورد نیاز جهت اجرای وال مش، وسیع تر باشد، به همان نسبت قیمت وال مش یا هزینه اجرایی آن نیز بالاتر خواهد بود. در مقابل با کاهش و محدودیت متراژ، هزینه کمتری رخ خواهد داد. علت اینکه با افزایش متراژ، هزینه نیز افزایش می یابد، این است که در متراژهای بزرگ به مش های بیشتری جهت پوشش دهی دیوار، نیاز خواهد بود. در نتیجه میزان مصرف متریال، افزایش پیدا کرده و هزینه نیز از آن تبعیت خواهد کرد.

  • دستمزد کارگران

یکی از مزایای عمده سیستم وال مش در مقایسه با سیستم وال پست فلزی، این است که برای اجرای آن، لزومی به حضور نیروهای کارآزموده و ماهر نخواهد بود؛ حتی کارگران مبتدی و غیر حرفه ای نیز از عهده اجرای وال مش بر می آیند. این افراد با توجه به سطح کار و همینطور میزان مهارت و توانایی، دستمزد خود را مطالبه می کنند. بنابراین اگر به آنها دستمزد کم هم تعلق گیرد، اعتراضی از خود نشان نخواهند داد. این موضوع را می توان یک اتفاق مثبت قلمداد کرد. اتفاقی که هزینه و قیمت وال مش را نیز به حالت مثبت درآورده و سیر کاهشی به آنها عطا خواهد کرد.

  • وزن و گرماژ وال مش

وال مش از وزن و گرماژهای متفاوتی تشکیل یافته است. برخی از این عناصر دارای وزن کم و بعضی دیگر دارای گرماژ بالا می باشند. هر اندازه وزن و گرماژ وال مش بیشتر باشد، قیمت وال مش نیز بالاتر خواهد بود. چرا؟ به این دلیل که در چنین محصولی، الیاف بیشتری استفاده گردیده است. در نتیجه هزینه تولید آن افزایش یافته و قیمت وال مش نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد. نباید فراموش کرد که وال مش های حاوی گرماژ و وزن بالا، مقاومت بیشتری از خود نشان داده و انتخابی ایده آل به شمار می آیند.

  • ریز یا درشت بودن چشمه مش و توری

ریز یا درشت بودن چشمه وال مش یا همان ابعاد وال مش نیز عامل دیگری است که قیمت وال مش را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر در وال مش، چشمه ها ریزتر باشند، یعنی میزان الیاف به کار رفته در آن بیشتر است. در مقابل با درشت تر شدن چشمه ها، از میزان این الیاف، کاسته خواهد شد. نتیجه چه خواهد شد؟ کاهش هزینه و قیمت وال مش. چشمه های ریز که الیاف بیشتری را شامل می گردند، نیازمند هزینه بیشتری در پروسه تولید بوده و این افزایش هزینه روی قیمت نهایی محصول نیز اثرگذار خواهد بود.

  • نوسانات حاکم در بازار

قیمت هر یک از محصولات موجود در بازار ایران از نوساناتی که در این بازار حکمفرماست، پیروی می کند. قیمت وال مش از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که قیمت وال مش در بازار امروز با قیمت آن در بازار هفته بعد، مشابهت داشته باشد؛ چرا که نوسانات و بی ثباتی های قیمتی، چنین اجازه ای را نخواهند داد

توری و مش فایبرگلاس، مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت وال مش

وال مش از اعضاء مختلفی تشکیل یافته است. یکی از این اعضا که به عنوان اصلی ترین عضو وال مش، ایفای نقش می کند؛ توری فایبرگلاس است. این محصول، مبتنی بر دو نوع است: توری E-glass و مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا. توری E-glass در سالهای اخیر، حضوری جدی در پروژه های عمرانی داشته است. این محصول که حاوی الیاف شیشه ای می باشد، توسط ماشین های مخصوص و بر اساس یک الگوی مشبک ساخته شده است. توری فوق نه تنها استحکام فشاری فوق العاده ای دارد، بلکه از مقاومت الکتریکی بسیاری نیز برخوردار می باشد. ضمنا این محصول، بیشترین مقاومت کششی را داشته و دارای کیفیت مطلوبی است. قیمت مناسب و مقرون به صرفه نیز از دیگر مزایایی است که به این محصول اختصاص دارد. محصول مورد نظر نه تنها دیوارهای غیر سازه ای را مقاوم نموده و منجر به اجرای بهینه سیستم وال مش می گردد، بلکه تولیدکنندگان را در صنایع خودروسازی و الکتریکی نیز یاری می رساند.

مزایای مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا چیست؟

مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا نیز از دیگری متریال های مورد استفاده در سیستم وال مش به شمار می آید. این محصول که با عنوان اختصاری AR نیز شناخته شده، توری شکل است. الیاف شیشه ای نوع AR و رزین مخصوص در تشکیل آن نقش داشته اند. همچنین این توری با مواد ضد قلیایی کننده ترکیب گشته و به همین دلیل، بیشترین مقاومت را نسبت به صدمات ناشی از واکنش های شیمیایی و حملات قلیایی، بروز می دهد. اگرچه توری E-glass در محیط های قلیایی، ضعیف عمل نموده و میانه خوبی با ماتریس های سیمانی ندارد، اما مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا اینطور نیست. این محصول در چنین محیطی، قوی عمل کرده و دچار خوردگی نخواهد شد.

همچنین توری فوق در مقابل فرسایش نیز مقاوم بوده و انعطاف پذیری عالی، استحکام کششی و فشاری بی نظیر را نیز از خود نشان می دهد. ضمنا مش فایبرگلاس AR از قابلیت جذب آب کم برخوردار بوده و در مقابل آتش و جریانات الکتریکی نیز نفوذ ناپذیر است. با توجه به این ویژگی ها می توان آن را یک انتخاب مناسب جهت تقویت دیوارهای غیر سازه ای دانست. علاوه بر دیوار، انواع سطوح از جمله سقف نیز قابلیت ترمیم و مقاوم سازی توسط آن را دارند. تمامی این مزایا باعث شده اند تا سیستم هایی اجرایی وال مش مبتنی بر این محصول، با هزینه و قیمت بیشتری روبرو گردند.

مقایسه قیمت اجرای وال مش با وال پست فلزی

در تطابق میان وال پست مش و وال پست فلزی به عنوان دو رویکرد برای تقویت و مهار دیوارهای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها ‏در برابر نیروهای جانبی ناشی از باد و زلزله، نکته‌ای حیاتی برای هر کارفرما یا پیمانکار وجود دارد؛ و آن، هزینه اجرای ‏بهینه در کنار استفاده از بهترین روش است. وال پست مش نسبت به وال پست‌های فلزی مرسوم، از مشخصات فنی ‏پیشرفته‌ای چون وزن بسیار سبک‌تر از فولاد و مقاومت بالاتر از آن، بهره می‌برد. این ویژگی‌ها در اجرای آسان و سریع وال ‏پست مش بی‌تاثیر نبوده‌اند. با استفاده از وال پست مش، دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای پیچیده و حتی نیروی کار ماهر ‏و متخصص برای اجرای اتصالات جوشی یا پیچ و مهره‌ای رایج در وال پست‌های فلزی نیست. در اجرای وال پست مش، ‏تنها کافیست تا نوارهای مش ‏FRP‏ قرارداده شده در سطح دیوار، در پلاستری از جنس سیمان یا گچ، مدفون گردد. با ‏مقایسه این دو راهکار، آشکار است که استفاده از وال پست مش، علاوه بر افزایش سرعت پروژه، می‌تواند هزینه‌های اجرا را ‏به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. به علاوه، عمر مفید بالاتر وال پست مش در مقایسه با وال پست‌های فلزی، نیاز به ‏نگهداری و تعمیرات دوره‌ای را در طول عمر ساختمان کاهش می‌دهد. این امر، بخصوص در پروژه‌هایی با اهمیت زیاد، در ‏بلندمدت تاثیر چشمگیری دارد و هزینه‌های اضافی برای تعمیرات را به شدت کاهش می‌دهد. در ادامه، جداولی از نتایج ‏هزینه اجرای دو سیستم مهار دیوارهای غیرسازه‌ای یعنی وال پست مش و وال پست فلزی در یک پروژه ساختمان مسکونی ‏پنج طبقه با زیر بنا تقریبا 165 متر مربع برای شما آورده شده است. این جداول، به شما کمک می‌کند که با ارزیابی دقیق ‏این دو راهکار، هر یک را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. ‏

هزینه اجرای وال پست فلزی (سنتی)
مصالح ابعاد (mm) مقدار طول وزن  (kg) قیمت واحد (تومان) قیمت کل (تومان)
قوطی 120*120*4 36 شاخه 216m 3,255.552 28900 94,085,452.8
نبشی 100*100*10 4 شاخه 24m 377.28 23025 8,686,872
ناودانی گالوانیزه 200*400*70*2 388 عدد 111000 43,068,000
یونولیت 200*100 109 عدد 218 50000 5,450,000
پلیت 200*200*8 133 عدد 306 29000 8,874,000
میلگرد بستر عرض 150 488 عدد (شاخه 3 متری) 1464m 585.6 35000 17,080,000
قلاب 898 عدد 4800 4,310,400
گیره 898 عدد 6200 5,567,600
طول دیوار 364m
مساحت دیوار 1,164.8m2
مجموع هزینه (تومان) 187,122,324.8
قیمت هر متر (تومان) 514,072.32
قیمت هر متر مربع (تومان) 160,647.6

 

هزینه اجرای وال پست مش
مصالح ابعاد (mm) مقدار طول وزن قیمت واحد (تومان) قیمت کل (تومان)
مش فایبرگلاس 3200*250 388.2m2 120gr/m2 42000 16,304,400
پلاستر گچی یا سیمانی 1.1664m3 از 1800 تا 2000 کیلوگرم
نبشی گالوانیزه 400*70*2 1,610 عدد 46000 74,060,000
یونولیت 200*100 109 عدد 218 50000 5,450,000
طول دیوار 364m
مساحت دیوار 1164.8m2
مجموع هزینه (تومان) 95,814,400
قیمت هر متر (تومان) 263,226.37
قیمت هر متر مربع (تومان) 82,258.24

طبق جداول فوق، استفاده از سیستم وال مش نسبت به وال پست فلزی، می‌تواند 40 تا 60 درصد از هزینه‌های اجرا را کاهش دهد. به علاوه، افزایش سرعت اجرا در پی نصب آسان این نوین وال پست، از دسته مزایای این سیستم است که می‌تواند توجه مجریان ساختمان را جلب نماید. استفاده از وال مش، کاملا مورد تایید نظام مهندسی بوده و طبق شریه‌ها و آیین نامه‌های موجود، منعی برای استفاده از آن در انواع پروژه ساختمانی وجود ندارد.

قیمت خرید انواع پلاستر ویژه وال مش به چه عواملی بستگی دارد؟

پلاستر، بیشترین نقش را در اجرای وال مش ایفا نموده و یکی از عوامل موثر بر قیمت وال مش نیز به شمار می آید. سوال اینجاست که قیمت خرید پلاستر وال مش، تحت تاثیر چه عواملی است؟ در پاسخ باید گفت قیمت این محصول با توجه به عوامل مختلفی همچون این موارد، برآورد می گردد:

  • نوع پلاستر

جهت اجرای وال مش، یکی از انواع پلاستر یعنی پلاستر گچی و پلاستر سیمانی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه سیمان از مصالح مستحکم و قابل اطمینان به شمار آمده و عملکرد بهتری را در مقایسه با گچ دارد؛ لذا می توان گفت پلاستر سیمانی، گزینه مناسب تری برای انتخاب خواهد بود. البته منکر مزایای پلاستر گچی نیستیم. پلاستر سیمانی در برابر رطوبت، واکنش بهتری نشان داده و مقاوم تر است؛ اما مسئله اینجاست که دوره پخت، عمل آوری و سخت شدن آن، طولانی است. در نتیجه تولید این مصالح، بیشتر زمان می برد. تقریبا 3 هفته زمان نیاز است تا این محصول به مرحله تولید نهایی برسد.

این در حالی است که پلاستر گچی در دوره کوتاه تری به عمل آمده و پروسه تولید آن طول نمی کشد. فقط 3 روز زمان نیاز است تا این پلاستر خشک شده و آماده عرضه گردد. علاوه براین پلاستر گچی نسبت به ترک خوردگی مقاوم بوده و با محیط زیست نیز سازگاری دارد. همچنین این محصول جهت عمل آوری، آب کمی مصرف می کند. همه این دلایل باعث شده تا قیمت پلاستر سیمانی و گچی، متفاوت باشد و عده ای پلاستر گچی را به سیمانی ترجیح دهند.

  • سطح کیفیت پلاستر ویژه وال مش

پلاستر مبتنی بر کیفیت بالا، عملکرد بهتری را از خود نشان داده و در نتیجه، نقش موثرتری را در تقویت دیوار، ایفا خواهد کرد. در مقابل، پلاستر حاوی کیفیت کم، عملکرد چندان مطلوبی نداشته و ممکن است تبعات منفی به دنبال داشته باشد. بنابراین بهترین انتخاب، پلاستر باکیفیت است.

  • شرکت یا برند تولید کننده

برخی از برندها با توجه به شهرت و اعتبار خود، محصولاتشان را با قیمت بیشتر به بازار عرضه می کنند. شاید به این دلیل که آنها به کیفیت محصولاتشان اطمینان داشته و متریال مرغوب تری را برای تولید آنها بکار می گیرند. اعتبار یک برند و کیفیت محصولات آن، نقش مهمی را در قیمت بازی می کند. لذا بسته به اینکه پلاستر وال مش از چه برند یا شرکتی باشد، قیمت آن متفاوت خواهد بود.

  • ایرانی یا خارجی بودن محصول

پلاسترهای تولید شده در داخل کشور در مقایسه با محصولات خارجی، قیمت ارزان تری دارند. این بدان معنا نیست که کیفیت پایین باعث ظهور این قیمت شده، بلکه حذف شدن برخی از عوامل همچون هزینه گمرک، این اتفاق را رقم زده است. همانطور که می دانید محصولات خارجی برای ورود به بازار ایران، نیازمند عبور از گمرک بوده و در این حالت به آنها هزینه گمرک تعلق می گیرد. این هزینه، خود به خود باعث افزایش قیمت پلاستر خارجی خواهد شد.

رابطه بین قیمت نبشی و قیمت وال مش

قیمت نبشی با قیمت وال مش، ارتباط تنگاتنگی دارد. نبشی هایی که در اجرای وال مش مورد استفاده قرار می گیرند، دارای وزن های متعددی اند. بر همین اساس، گروهی از این ابزار در دسته نبشی های سبک وزن و گروهی دیگر در دسته نبشی سنگین وزن قرار می گیرند. نبشی هایی که وزن بیشتری دارند، قیمت بالاتری را شامل می گردند. همچنین دسته بندی دیگری از این ابزار وجود دارد؛ مانند نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی که آنها نیز قیمت وال مش را تغییر می دهند. به طور کلی نبشی ها، لبه های آزاد دیوارهای اطراف را مهار نموده و نقش مهمی را در این باره بر عهده دارند.

رابطه بین چسب اپوکسی و قیمت وال مش

در اجرای وال مش و به منظور انجام اتصالات جدایی ناپذیر، از اقلام مختلف بهره می گیرند. یکی از این اقلام که قیمت وال مش یا هزینه آن را تحت تاثیر قرار داده، چسب اپوکسی است. نتایج نشان می دهد چسب اپوکسی در مقایسه با سایر اتصالات، ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. در نتیجه با استفاده از آن می توان از هزینه هایی اجرایی کاست. لازم به ذکر است چسب اپوکسی در مدل ها و برندهای متنوع به بازار عرضه گشته که این آیتم ها در قیمت چسب و در نهایت بر روی قیمت وال مش، اثیر خواهند نهاد.

نکاتی که باید هنگام خرید وال مش مورد توجه قرار دهید

مناسب بودن قیمت وال مش سبب افزایش تقاضا برای این محصول و در نتیجه تولید گسترده آن شده است. با تمام این تفاسیر، نیاز است پیش از خرید وال مش، نکاتی را مد نظر قرار دهید. نکاتی که به کسب نتایج بهتر، منتهی می گردند:

  • انواع مش مورد نیاز برای اجرای این سیستم دارای وزن و گرماژهای مختلفی اند. لذا باید محصولی که متناسب با نیازتان است را انتخاب کنید.
  • پیش از خرید می بایست نوع کاربرد وال مش را مشخص نموده و بودجه لازم برای آن را نیز ارزیابی کنید. بهره مندی از راهنمایی مشاورین در این باره، کمک زیادی خواهد کرد.
  • با توجه به تنوع توری مش (اعم از توری E-GLASS و مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا)، محصولی را انتخاب کنید که با هدفتان همخوانی دارد.
  • با توجه به ابعاد مختلف مش فایبرگلاس (ابعاد 2*2، 3*3 و 10*10 میلیمتر) ابتدا ارزیابی های لازم را انجام داده و سپس محصول مورد نظر را برگزینید.
5/5 - (3 امتیاز)

۲ دیدگاه برای “قیمت وال مش (wall mesh) چقدر است؟

  1. علی عرفان گفته:

    سلام
    هزینه وال مش برای یک ساختمان فولادی ۷طبقه با سقف عرشه واقع در اصفهان به زیر بنای ۵۰۰ متر چقدر تمام می شود؟

    • کارشناس تکنوپل گفته:

      سلام
      برای اعلام قیمت وال مش نیاز به نقشه های معماری و سازه داریم. پیشنهاد می کنیم برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان شرکت تکنوپل و با شماره ۸۶۰۴۶۲۳۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل