توری پشت سنگ یا توری اپوکسی فایبرگلاس، یکی از دسته انواع مش‌های FRP و رایج ترین مصالح ساختمانی است که در زمان ساخت اغلب خانه ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در چند سال اخیر، اغلب صنایع با پیشرفت های قابل توجهی روبرو شده اند. صنعت ساختمان سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و تغییر و تحولات چشمگیری در این صنعت رخ داد. این تغییر و تحولات سبب شد مصالح ساختمانی متنوع و باکیفیتی طراحی و تولید شوند که توری پشت سنگ یکی از مدرن ترین آن ها است.
توری پشت سنگ یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در فرآیند فرآوری سنگ، مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام این محصول مشخص است، این توری در زمان فرآوری سنگ، در پشت سنگ قرار می گیرد. از این توری که به آن، توری اپوکسی هم می گویند در سنگ های ساختمانی مورد استفاده در نمای ساختمان، به وفور استفاده می شود.
توری اپوکسی، مزیت های زیادی دارد. اما مهمترین مزیت آن، افزایش مقاومت سنگ‌های ساختمانی در برابر فشار و همچنین بالا بردن چسبندگی آن‌ها است. قرارگیری این توری در پشت سنگ، سبب افزایش چسبندگی سنگ در زمان نصب می شود. با توجه به این ویژگی، استفاده از این توری در تولید سنگ‌های ساختمانی، الزامی است. از این رو، در زمان تولید سنگ‌های ساختمانی و در کارخانه، توری و اپوکسی در پشت سنگ، نصب می شوند.

جنس توری پشت سنگ

مصالح به کار رفته در توری پشت سنگ، معمولا از کامپوزیت فایبرگلاس است که از الیاف مصنوعی نظیر فیبر و شیشه، تولید می گردد. از کنار هم قرار گرفتن این مصالح نهایتا توری ساختمانی مقاومی تولید میشود. در تولید تمام سنگ‌های توری فایبرگلاس از رزین اپوکسی استفاده می شود. در واقع در اصل این رزین است که سبب چسبندگی سنگ می شود و انسجام و حفظ قطعات سنگ را افزایش می دهد.

کابرد توری پشت سنگ
توری پشت سنگ

چرا در فرآوری سنگ از توری فایبرگلاس استفاده می شود؟

ویژگی های جالب توجه توری فایبرگلاس یا توری اپوکسی سبب افزایش محبوبیت این مصالح ساختمانی شده است. همانطور که اشاره نمودیم افزایش مقاومت سنگ در برابر حرکات کششی و مکانیکی از مهمترین مزیت های این توری است. از طرف دیگر، توری پشت سنگ، سبب افزایش استحکام و یکپارچگی قطعات سنگی در کنار هم می شود.
افزایش انسجام و یکپارچگی سنگ ساختمانی سبب می شود که در زمان پولیش، نصب، جابجایی و … قطعات سنگ از هم جدا یا شکسته نشوند. این عامل از دیگر دلایل استفاده از توری فایبرگلاس در زمان فرآوری سنگ است.
گفته بودیم که یکی از مهمترین شاخصه‌های این توری، داشتن رزین اپوکسی است. البته باید یادآوری کنیم که رزین اپوکسی مورد استفاده در توری فایبرگلاس، متفاوت از سایر رزین های اپوکسی است. این رزین به دلیل اینکه بتواند قطعات سنگی را به خوبی بهم بچسباند و انسجام آن ها را افزایش دهد، معمولا با هاردنر یا خشک کننده همراه است.
از دیگر دلایل استفاده از توری فایبرگلاس در فرآوری سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و سبب می شود سنگ های ساختمانی نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهند.
  • مقاومت کششی بالایی دارند. به همین دلیل در برابر فشار، مقاوم هستند.
  • مقاومت بالای این توری در مقابل مواد شیمیایی، اسیدها و بازها از ویژگی‌های خوب این محصول است.
  • این نوع توری از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است. به همین دلیل دماهای بالا و پایین را راحت تر تحمل می کند.

مزایا و معایب توری پشت سنگ چیست؟

با توجه به مزایای بسیار زیاد توری اپوکسی، این عنصر به عنوان یکی از مهمترین سیستم های تقویتی سازه ها شناخته می شود. در ادامه به شرح این مزایا میپردازیم:

  • استفاده از این توری سبب می شود هزینه‌های ساخت و ساز، نسبت به روش‌های سنتی، کمتر شود. چرا که با استفاده از توری فایبرگلاس، دیگر نیازی به استفاده از میلگرد یا سایر مصالح مقاوم سازی ساختمان نیست. از این رو، هزینه‌هایی که برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله پرداخت می شود، کاهش می یابد.
  • این توری سبب می شود فشار و وزن به طور مساوری در سنگ ها تقسیم می شود. به همین دلیل، مقاومت این سنگ ها در برابر فشار و کشش بسیار زیاد است.
  • قابلیت ترمیم شکستگی‌های سنگ از دیگر مزایای این توری است. به این صورت که در سنگ هایی که از این توری استفاده شده، شکستگی سریع تر و راحت تر، ترمیم می شود. به خاطر این مزیت توری اپوکسی است که انسجام سنگ، افزایش می یابد و در زمان شکستگی، از پاشیده شدن آن ها جلوگیری می کند. ترمیم سنگ‌های دارای توری اپوکسی اصلا به شکل سنگ های معمولی نیست. با یک چسب، به راحتی می توان این سنگ ها را ترمیم کرد.
  • مقاومت اینگونه توری‌ها در برابر رطوبت و حرارت سبب می شود طول عمر سنگ‌ها افزایش فرسودگی آنها کاهش یابد.
    اما این توری ها معایبی هم دارند:
  • سنگ‌هایی که به این روش، فرآوری می شوند قیمت بالاتری دارند.
  • در صورت بی کیفیت بودن، چسبندگی کمی داشته و در شرایط محیطی مختلف، مقاومت پایینی دارند.
  • در صورتی که توسط افراد غیر متخصص نصب شوند، نتیجه دلخواه به دست نمی آید.

انواع توری پشت سنگ کدام است؟

مش فایبرگلاس دارای ابعاد و اوزان مختلفی هستند. لذا توری‌های پشت سنگ متنوعی در بازار موجود هستند که هر کدام از آنها کاربرد خاص خود را دارند. از جمله انواع توری پشت سنگ عبارتند از:

  • توری فایبرگلاس 45 گرمی: از این نوع توری در تیرآهن، زیرسازی کاشی های کوچک، پر کردن ترک و درز گچ و قالب گیری گچ و همچنین در حاشیه درب و پنجره، کنار شوفاژ و دور لوله بخاری استفاده می شود.
  • توری فایبرگلاس 75 گرمی: از این توری در کانال تهویه، برای پر کردن ترک ها، در جداره های دودکش، زیرسازی کاشی و سنگ های تزئینی و آسان کردن نصب کاشی و سنگ استفاده می شود.
  • توری فایبرگلاس 110 گرمی: از کاربردهای این توری می توان به استفاده از آن به عنوان افزایش مقاومت و استحکام سنگ و نصب کاشی و سرامیک های کوچک اشاره نمود.
  • توری فایبرگلاس 125 گرمی: این توری دارای دانه های درشت تر و مقاوم تری است. به همین دلیل از آن در تقویت مصالح، زیرسازی دیوارهای حمام و آشپزخانه، در ساختن دیوارهای پیش ساخته، ترکیب با بتن و سیمان برای افزایش مقاومت سازه ها، برای زیرسازی پیاده روها و معابر و … استفاده می شود.
  • توری 145 گرمی: از مصارف کاربرد این نوع توری پشت سنگ می توان به استفاده از آن در افزایش مقاومت سنگ های گران قیمت مثل مرمر و گرانیت، آسان کردن نصب سنگ، افزایش استحکام بلوک های سیمانی و جلوگیری از ترک خوردن آن ها، برای ترمیم کف و … اشاره کرد.
  • توری فایبرگلاس 160 گرمی: به عنوان جایگزین قیرگونی در ساختمان سازی استفاده می شود تا مصرف قیر، کاهش یابد.
  • توری فایبرگلاس 200 گرمی: افزایش و تقویت مصالح، استفاده در دیوار و عمودی سقف کاذب، تقویت زیر ساخت بتن معابر و … از کاربردهای این توری است.

 

انواع توری پشت سنگ
یک نمونه توری پشت سنگ

چسب توری پشت سنگ چیست؟

همانطور که اشاره نمودیم توری های پشت سنگ دارای چسبی هستند که این چسب سبب افزایش انسجام سنگ‌ها می شود. این چسب که معمولا یک نوع رزین به نام رزین اپوکسی است سبب چسبیدن توری به سنگ می گردد. بنابراین، این چسب باید خیلی قوی باشد که بتواند توری و سنگ را به هم بچسباند. همینطور هم هست. استحکام این چسب به قدری است که مانع جدا شدن توری و سنگ از هم می شود.
در حال حاضر از چسب و رزین های مختلفی در توری پشت سنگ استفاده می شوند که رزین اپوکسی، یکی از معروف ترین آن ها است.

مراحل نصب (چسباندن) توری پشت سنگ کدام است؟

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که چسباندن توری و سنگ به هم، در مرحله فرآوری سنگ و در کارخانه، انجام می گیرد. به این صورت که بعد از استخراج از معادن و انتقال سنگ‌ها به کارخانه سنگبری، آن‌ها مورد فرآوری قرار می‌گیرند. یکی از مهمترین مراحل این فرآوری، اتصال توری به سنگ‌ها است. سنگ‌های گران قیمتی مثل مرمر و گرانیت، از مهمترین سنگ‌هایی هستند که روی آنها، توری نصب می شود.
به این دلیل که جنس این سنگ ها نرم است. کما اینکه این سنگ ها دارای رگه ها و ترک هایی نیز هستند. لذا در زمان عملیات ساب و پرداختن، در پشت این سنگ ها، توری می چسبانند تا مانع از شکستن و جدا شدن آن ها شود.
به طور کلی، مراحل نصب توری پشت سنگ به شرح زیر است:

  • ابتدا سنگ مورد نظر در ضخامت های دلخواه برش داده می شود.
  • سپس با استفاده از یک چسب یا رزین قوی که معمولا رزین اپوکسی است یک توری به پشت این لایه ها می چسبانند.
  • جنس توری معمولا از فایبرگلاس است. فایبرگلاس که همان الیاف شیشه ای است، نوعی کامپوزیت می باشد. کامپوزیت‌ها مواد معدنی هستند که متشکل از چند ماده، می‌باشند. به همین دلیل از خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند. کامپوزیت فایبرگلاس، متشکل از الیاف شیشه‌ای و مواد پلیمری است که پشم شیشه، سبب تقویت آن شده است. این توری پشت سنگ، به هیچ وجه، نمی سوزد و وزن کمی دارد.
توری فایبرگلاس مخصوص برای چسباندن پشت سنگ
اجرای توری فایبرگلاس پشت سنگ

قیمت توری پشت سنگ چقدر است؟

قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای خرید هر مصالحی است. از این رو قیمت توری پشت سنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این راستا باید متذکر شویم عوامل مختلفی بر قیمت این محصول تاثیر می گذارد که از جمله آن می توان به تکنولوژی ساخت توری، کیفیت مصالح های بکار رفته در آن و همچنین، نوع توری فایبرگلاس، اشاره نمود. البته، عوامل دیگری هم بر قیمت نهایی این محصول، تاثیر می گذارند. اما این 3 گزینه مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت توری اپوکسی هستند. در واقع این سه عامل هستند که باعث تغییر قیمت این محصول در بازار می شوند:

  • تکنولوژی ساخت توری فایبرگلاس: یکی از مهمترین فاکتورهایی که تولید کننده‌ها در زمان تولید توری اپوکسی باید مد نظر قرار گیرد، تکنولوژی ساخت و رعایت استاندارد طراحی توری است. استاندارد طراحی، یعنی اینکه توری ها بر اساس ابعاد و وزن استاندارد، طراحی و تولید شوند. به همین دلیل است که این فاکتور، بر قیمت نهایی این توری تاثیر می گذارد.
    برای تولید توری اپوکسی با اوزان بالاتر به مواد اولیه بیشتری نیاز است. گرماژ یعنی وزن. به همین دلیل است که قیمت توری های با گرماژ بالا، بیشتر می باشد.
    تکنولوژی ساخت، یعنی توجه به کیفیت محصول. کیفیت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت هر نوع محصولی، از جمله توری اپوکسی است. به این صورت که هرچه توری باکیفیت تر باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد. بنابراین برای تعیین قیمت توری باید نوع و مقدار مواد اولیه و همچنین سطح کیفیت آن‌ها بررسی شود.
  • مواد اولیه: توری‌ها علاوه بر ابعاد و گرماژ متنوع با مواد اولیه متنوعی نیز تولید می شوند. هرچه سطح کیفیت مواد اولیه توری، بالاتر باشد قیمت آن افزایش می یابد.

جمع بندی

با توجه به مطالب بالا، با یکی از مدرن ترین و بهترین مصالح ساختمانی آشنا شدیم. توری پشت سنگ، مصالحی است که در ساخت آن از کامپوزیت فایبرگلاس استفاده می گردد. تور فایبرگلاس، توری است که از طریق رزین اپوکسی که یک چسب فوق العاده قوی است به سنگ های ساختمانی می چسبد. استفاده از این توری سبک، نسوز و مقاوم در برابر رطوبت سبب می‌شود که سنگ‌های ساختمانی نیز از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار شوند.
مهمترین مزیت این توری ها این است که اتصال سنگ‌های شکسته و ترک خورده را به هم آسان می کند. همچنین از سنگ بنای ساختمان در برابر حرارت و رطوبت، محافظت می نماید. این مزیت ها سبب میشود که از توری فایبرگلاس در مصارف مختلفی مثل عایق کاری و آب بندی استخر با توری فایبرگلاس، ترمیم انواع ترک، تقویت گچکاری و سیمان کاری با توری فایبرگلاس، به عنوان عایق رطوبتی، حرارتی و الکتریکی در انواع سطوح ساختمان و … استفاده شود.

توری های پشت سنگ، در گرماژ و ابعاد مختلفی تولید می شوند که برخی از آن ها قابلیت استفاده در صنعت ساخت و ساز را دارند. توری های فایبرگلاس 75 گرمی، 110 گرمی، 125 گرمی و 145 گرم از جمله ابعاد توری اپوکسی هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
این توری ها علاوه بر تنوع ابعاد، در کیفیت ساخت هم متنوع هستند. به همین دلیل قیمت توری‌ پشت سنگ با توجه به این فاکتورها متفاوت است. به این صورت که هر چه کیفیت ساخت توری بهتر، گرماژ آن بالاتر و مواد اولیه آن بیشتر باشد، قیمت توری افزایش می یابد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل