بتن پر کاربردترین مصالح سازه ای است که دارای سختی و مقاومت بالایی می باشد و همراه آرماتورهای فولادی تا حدود ‏زیادی انتظارات مهندسین وطراحان سازه را فراهم آورده بنابراین از بتن آرمه در پروژه های مختلفی استفاده می شود. بتن ‏با داشتن ویژگی هایی همچون قیمت مناسب، در دسترس بودن مواد اولیه و شکل پذیری در هنگام قالب گیری نسبت به ‏فولاد برتری دارد.‏

لزوم ترمیم و تعمیر بتن

بتن نیز همانند سایر مصالح در طول بهره برداری و یا با گذشت زمان دچار آسیب شده و نیاز به ترمیم و تعمیر دارد. ترمیم ‏و تعمیر بتن از جمله مباحث مهمی در بحث تعمیر و نگهداری سازه است که با توجه به اهمیت موضوع همواره مورد ‏تحقیق و بررسی قرار می گیرد و روش های مختلفی برای تعمیر و ترمیم بتن با توجه به نوع آسیب و خرابی بتن پیشنهاد ‏می شود. بنابراین لازم است ابتدا نوع آسیب شناسایی شود و سپس روش مناسب مرمت و ترمیم بکار برده شود.‏

انواع آسیب های بتن

از انواع آسیب های که ممکن است پس از اجرا بتن ، در طول بهره برداری و یا بر اثر گذر زمان بر بتن وارد شود می توان ‏به موارد زیر اشاره کرد و سپس به علل ایجاد آسیب و راهکاری جهت ترمیم و تعمیر آسیب وارده به بتن خواهیم پرداخت:‏
• کرمو شدن
• سولفاته شدن ‏
• ترک خوردن ‏
• خوردگی شبکه میلگرد

مصالح مورد استفاده جهت ترمیم و تعمیر بتن

روش های متنوعی جهت ترمیم و تعمیر بتن وجود دارد که هر یک با توجه به شرایط و نوع آسیب وارده به بتن متفاوت ‏است. در هر یک از روش های مصالح گوناگونی استفاده می شود که به همراه شیوه اجرای آن یک سیستم ترمیم بتن را ‏تشکیل می دهد. انتخاب صحیح مصالح با توجه به شرایط محیطی، مقاومت مورد انتظار و نحوه و امکان اجرا آن صورت می ‏گیرد. استفاده از ملات های مختلف با ویژگی های منحصر به فرد، گروت، استفاده از افزودنی های شیمیایی، اپوکسی ها و ‏الیاف ‏FRP‏ از جمله این مصالح هستند.‏

روش های ترمیم و تعمیر بتن

حال به بررسی روش های ترمیمی بتن با توجه به نوع آسیب می پردازیم:‏

کرمو شدن بتن ‏

کرمو شدن بتن که ناشی از اجرای غیر صحیح بتن ریزی است باید بلافاصله ترمیم شود تا بتن را دچار آسیب های بعدی ‏نکند لذا لازم است روش مناسبی جهت ترمیم بتن کرمو شده انتخاب کنیم. استفاده از ملات های ترمیمی جهت ترمیم ‏بتن و در صورت نیاز استفاده از الیاف ‏FRP‏ پس از ترمیم با ملات ترمیمی جهت رسیدن به مقاومت مورد نظر استفاده می ‏شود. ‏
بدین ترتیب عمل می شود که ابتدا ذرات سست را با استفاده از واترجت صنعتی و یا چکش برقی برداشته و پاکسازی می ‏شود، سپس در صورت نمایان بودن میلگردها با استفاده از آستر اپوکسی غنی شده با روی میلگردهای نمایان از خوردگی ‏محافظت می شود. پس از انجام این مراحل محل مورد نظر با استفاده از ملات ترمیمی مرمت می شود.‏
honey combing of concrete
کرمو شدن بتن

concrete-repair-technopol.co

سولفاته شدن

سولفات ها نمک هایی می باشند که با آهک و آلومینات در چسب سیمان واکنش داده و کلسیم سولفات و کلسیم سولفو ‏آلومینات شکل می دهد و از آنجایی که حجم این مواد بیشتر از حجم چسب سیمان است بنابراین باعث ترک خوردگی ‏بتن تحت فشار و کشش می شود. لذا لازم است جهت ترمیم بتنی که مورد حمله سولفات ها قرار گرفته است از مصالحی ‏استفاده شود که در برابر حمله سولفاتی به بتن مقاوم باشد. استفاده از یک پوشش ملات پلیمری جهت مقابله با حمله ‏سولفاتی به بتن راهکاری جهت ترمیم بتن آسیب دیده با حمله سولفاتی است. البته لازم است بخش های آسیب دیده را ‏قبل از استفاده از ملات ترمیمی پاکسازی کرد.‏
concrete-sulfate-technopol.co
حمله سولفاتی به بتن

ترک خوردن

ترک خوردن بتن می تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون افزایش باربری عضو بتنی که ترک های خمشی و یا برشی را ‏ناشی می شود و یا می تواند پس از زلزله و یا گذشت زمان در بتن پدید آید در هر صورت برای آسیب ترک خوردگی بتن ‏با توجه به شرایط مورد نظر و انتظار ما از ملات های ترمیمی و یا چسب های اپوکسی می توان استفاده کرد.‏
در این روش با استفاده از تزریق رزین اپوکسی به درزها و ترکهای ایجاد شده و سپس ترمیم بتن آسیب دیده با استفاده از ‏ملات ترمیمی عضو بتنی ترک خورد را ترمیم و مرمت کرد. برای رسیدن به نتایج بهتر نیز می توان از الیاف ‏FRP‏ پس از ‏این مراحل اشاره کرد. ‏
الیاف ‏FRP‏ با خواص منحصر بفرد همچون وزن کم، مقاومت بالا و مقاوم در برابر شرایط محیطی همچون محیط اسیدی و ‏قلیایی و مقاوم در برابر خوردگی بتن را برای همیشه بیمه می کند.‏
Concrete-Crack-Repair-Sydney-With-Epoxy-Crack-Injections-technopol.co
تزریق رزین اپوکسی
concrete-repair-with-frp-technopol.co
استفاده از الیاف FRP جهت ترمیم عضو بتنی

خوردگی شبکه میلگرد

خوردگی و اکسید شدن آرماتورهای مدفون در بتن نشان دهنده وجود ترکهای ریز در بتن و خلل و فرجی است که به آب ‏و سایر مواد شیمیایی اجازه داده تا با عبور از این مجاری سبب خوردگی آرماتور درون بتن شوند. این خوردگی سبب از ‏دست رفتن مقاومت فولاد در کشش شده و همین عامل نیز باعث می شود تا بتن ترک برداشته و بدین ترتیب سیکل ‏تخریب بتن آغاز می شود. بنابراین لازم است تا نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد. از این رو با استفاده ابتدا آزمایش ‏هافسل نقاط خوردگی را مشخص کرده و سپس عوامل خوردگی بتن را شناسایی کرده و پس از رفع عوامل خوردگی نسبت ‏به ترمیم و تعمیر بتن اقدام کرد. استفاده از پوشش های کامپوزیت نظیر الیاف ‏FRP‏ و یا ژاکت کامپوزیت با استفاده از ‏رزین اپوکسی جهت جلوگیری از خوردگی پیشنهاد می شود. ‏
Corrosion-of-rebar-mesh-technopol.co

نتیجه گیری

بطور کلی سازه های بتنی در طول مراحل ساخت و بهره برداری دچار صدماتی می شود که علل مختلفی همچون خوردگی ‏ارماتورها، کربناتاسیون، حمله سولفاتی،قلیایی شدن بتن، اشتباه در طراحی و اجرا، تغییرات بارگذاری و فرضیات اولیه ‏طراحی، ایجاد ترک ها ناشی از عوامل مختلف، عدم کیفیت بتن، کرمو شدن و … دارد. اما لازم است نسبت به بررسی و ‏رفع اینگونه موارد اقدام شود. زیرا در صورت اهمیت ندادن به ترمیم و مرمت اعضای بتنی در آینده خسارات جبران ناپذیر ‏را متحمل شویم. شرکت تکنوپل این افتخار را دارد با داشتن کادری مجرب و متخصص نسبت به شناسایی و رفع اینگونه ‏صدمات و آسیب ها از طریق آزمایشات مخصوص بتن و همچنین ارائه محصولات ترمیم و تعمیر بتن نقشی در مقاوم سازی ‏و ترمیم سازه های کشور ایفا کند.‏
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ترمیم و تعمیر بتن

  1. قربانی گفته:

    سلام و وقت بخیر
    امکان ترمیم و نگهداری از بتنی که مورد حمله سولفات یا کلرید یا اسیدی قرار گرفته وجود داره؟ یا فقط میشه پیشگیری کرد؟

    • اشکان محمدی گفته:

      با سلام و درود؛
      بله بتنی که دچار حمله‌ی سولفات‌ها و کلرید‌ها شده و آسیب دیده را می توان به کمک روشهای نوین مقاوم‌سازی ترمیم و نگهداری کرد. برای این کار از ملات‌های ترمیمی بتن که در سایت شرکت تکنوپل قابل مشاهده است بهره گرفته می‌شود
      روش کار به این صورت است که بتن آسیب دیده را به کمک واترجت و مته برقی حذف می کنن و اگه میلگردها روی کار نمایان بشن با استفاده از ضدزنگ ها و آسترهای اپوکسی پوشانده می‌شوند بعد از این مرحله از ملات‌های ترمیمی استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *