فرآیند Pultrusion

FRP را می توان با روش های متنوعی تولید کرد. این فرایندهای تولید به عنوان نیاز به محصول نهایی انتخاب می شوند. شفت رانندگی FRP از طریق سیم پیچ رشته ساخته شده است. ورقها می توانند با ریخته گری و غیره ساخته شوند.

 

برخی از روش های تولید عبارتند از:

  1. تماس با ریخته گری
  2. Pultrusion
  3. قالب گیری فشرده
  4. انتقال قالب رزین
  5. سیم پیچ
  6. تزریق واکنش تزریقی
  7. و روش های مختلف دیگر به عنوان خواص مطلوب محصولات نهایی

Pultrusion

بخش FRP Pultruded معمولا توسط فرآیند Pultrusion ساخته می شود. این فرآیند، ترکیب کامپوزیت های خام را از طریق یک ذره داغ ایجاد می کند. Pultrusion ترکیبی از کلمات “کشش” و “اکستروژن” که در آن اکستروژن است کشیدن مواد مانند فایبر گلاس و رزین، از طریق یک قالب شکل. بسیاری از انواع رزین را می توان در Pultrusion از جمله پلی استر، پلی اورتان و رزین های اپوکسی وینیل استفاده می شود و غیره. فیبر مرطوب یا آغشته با رزین است و سازماندهی شده و پس از آن از رزین بیش از حد حذف شده است. پس از آن کامپوزیت از طریق یک میله فولادی گرم منتقل می شود. دقیقا متخلخل و اغلب کروم، قالب به دمای ثابت گرم می شود، و ممکن است چندین منطقه از درجه حرارت از طریق طول آن، که رزین thermosetting را درمان کنید. پروفیل که از خمیر بیرون می آید اکنون یک کامپوزیت پلاستیکی تقویت شده فیبر پلاستیکی (FRP) است. این نمایه FRP توسط یک سیستم “گیرنده” خراب می شود. در پایان ماشین pultrusion یک اره برش وجود دارد. پروفیل های Pultruded به طول خاصی برش داده می شوند و برای تحویل انباشته می شوند.

 

فرآیند Pultrusion 

  • “Pultrusion” کلمات “Pull” و “Extrusion” را ترکیب می کند. اکستروژن کشیدن مواد از قبیل فایبر گلاس و رزین است، از طریق یک قالب و گرم می شود.
  • فرآیند با فیبرها از Rovings آغاز می شود
  • سپس رزینها را به عنوان رزین Impregnation نامیدند
  • الیاف و تشکل Impregnated از طریق Preformers و دستگاه های هدایت عبور می کنند
  • مشخصات در حال ظهور پیش گرم می شود و از بین می رود
  • از طریق گرمای گرم، پلیمریزاسیون می شود و محلول می شود
  • در عین حال کشیدن بخش شکل گرفته
  • فرآیند Pultrusion به صورت خودکار و بخش FRP Pultruded از طول مورد نظر با برش در طول مورد نظر به دست می آید
  • به طور کلی در بخش هایی از پروفیل های مختلف مانند I، C، H و غیره تولید می شود. پرتوها، زاویه ها، لوله ها، میدان توخالی، میله های جامد از پروفیل های مختلف.

مزایای Pultrusion

  1. افزایش قدرت (فیبر تحت فشار تنش)
  2. محتوای فیبر بالا
  3. بسیار خودکار
  4. کیفیت پیوسته
  5. تولید بالا
  6. کم کار مورد نیاز است
  7. کم هزینه

5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

فرآیند Pultrusion چیست؟

معنی پالتروژن به صورت ترکیبی از دو واژه pull کشیدن و extrusion اکستروژن است، که یکی از روش های معروف و پر استفاده برای تولید مواد کامپوزیت FRP به حساب می آید. فرایند پالتروژن (Pultrusion) از معدود فرایندهای قالبگیری پیوسته و خودکار درتولید قطعات کامپوزیتی می باشد این فرایند ازلحاظ اقتصادی برای تولید حجم انبوهی از محصولات طویل با سطح مقطع ثابت مقرون به صرفه می باشد.

تولید کامپوزیت به روش پالتروژن چگونه است؟

در این فرایند، الیاف تقویت کننده را از یک حمام عبور می‏دهند تا به رزین آغشته شود. سپس الیاف آغشته شده وارد یک قالب گرم شده و نمونه پخت شده توسط یک دستگاه کشش بیرون کشیده می شود. در نهایت، امکان برش محصول در اندازه‌‏ های دلخواه ایجاد خواهد شد، در واقع این فرایند تقریبا مشابه فرایند اکستروژن پلاستیک ها و تولید پروفیل های پلاستیکی است.

کاربردهای مواد حاصل از فرایند پالتروژن در صنایع مختلف چیست؟

کارخانه های محصولات شیمیایی با محیط مخرب مانند صفحات شناور استخراج نفت و گاز در دریا، درهای مشبک، نردبان و اجزای سیستم، صنایع مختلف ساختمان مانند چارچوب در و پنجره، قطعات پیش ساخته، پروفیل‌ های مختلف حفاظت‌ کننده، تیرها، مجاری سیال، کانال ‌ها، صنعت ورزش و تفریح مانند موانع عبور، چوب ‌های اسکی، اجزای اسکی، نردبان، اجزای چادر ، صنایع حمل و نقل مانند اتاق ‌های کامیون هم دما،، تقویت ضد ضربه، فنرهای تیغه ‌ای، مجاری مقاوم، صنایع هوافضا مانند اجزای هدایت در هواپیما، سایر صنایع مانند پرده بادبزن، هواکش و پروفیل ‌های مبلمان اداری

عوامل تأثیرگذار قیمت روش پالتروژن چیست؟

آسان بودن کنترل پارامترهای فرایند، توان عملیاتی بالا، استفاده ازتجهیزات نسبتاً ساده و ارزان و نیز وابستگی کم به نیروی انسانی منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید محصول در این روش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل