تکنوپل در راستای مقاوم‌ سازی پروژه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف مقاوم ‌سازی به اجرا درآورده است. تکنوپل پس از ارائه خدمات مشاوره و ارائه طرح و در نهایت طراحی و محاسبات مورد نیاز، اجرای مقاوم سازی با FRP و بهسازی مورد نظر را نیز توسط مهندسین فنی و با تجربه انجام می‌دهد.

انجام کلیه پروژه‌های مقاوم ‌سازی با FRP

  • تهیه، نصب و اجرای مقاوم سازی با مصالح کامپوزیت FRP در صنایع مختلف
  • اجرای سیستم‌های پیش‌تنیده و پس تنیده  FRP – FRP Post Tensioning Systems
  • تعمیر لوله‌های خورده شده نفت و گاز با پوشش کامپوزیتی FRP
  • اجرای مقاوم سازی با FRP جهت افزایش طبقات
  • ترمیم ترک‌های بتن با روش تزریق اپوکسی

موارد بالا برخی از خدمات اجرایی مجموعه تکنوپول بوده و در مورد سایر موارد مورد نیاز، کارشناسان همواره آمادگی پاسخ‌گویی و هماهنگی لازم را دارند.

در ادامه به معرفی مختصر برخی از به‌روزترین مصالح مقاوم ‌سازی مصرفی در پروژه‌های مقاوم ‌سازی، ترمیم و بهسازی که توسط شرکت تکنوپل اجرا می‌شود، پرداخته می شود.

الیاف FRP

FRP که مخفف عبارت Fiber Reinforced Polymer می‌باشد، کاربردهای متفاوتی در صنعت ساخت‌وساز و مقاوم‌ سازی دارد. بیشترین کاربرد FRP در ترمیم و تقویت و مقاوم‌ سازی ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت و انواع سازه‌ها است. الیاف FRP با قرار گرفتن و نصب بر روی سطوح بتنی از قبیل دال‌ها، تیرها، ستون‌ها، دیوارهای بتنی، فونداسیون بتنی و سایر سطوح سازه‌های مختلف می‌تواند باعث افزایش مقاومت بتن شوند. الیاف‌های FRP با داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، از جمله مصالح مناسب جهت ایجاد خاصیت ضدخوردگی می‌باشند. همچنین سبک بودن و نصب آسان این الیاف‌ باعث استقبال بالا از این محصول شده است.

الیاف frp
الیاف FRP

انواع الیاف‌های FRP

  • الیاف کامپوزیت FRP : الیاف کامپوزیت FRP پارچه‌هایی در یک یا دو جهت هستند که به صورت رول‌هایی به عرض ۵/۰ و طول یک متر عرضه می‌شوند. این الیاف به رزین آغشته و در محل به FRP تبدیل می‌شوند. و به صورت خارجی به عضو آسیب‌دیده چسبانده می‌شوند. از این سیستم جهت مقاوم‌ سازی و ترمیم سازه استفاده می‌شود.
  • ورق‌های FRP : ورقه‌های FRP با ضخامت چند میلیمتر که بر حسب نیاز و نوع استفاده از جنس کربن، شیشه، بازالت و آرامید می‌باشد، تولید می‌شوند.
  •  میله‌های کامپوزیتی میله‌های ساخته شده از کامپوزیت‌های FRP هستند که جانشین میلگردهای فولادی در بتن آرمه خواهند شد. کاربرد این میله‌ها به دلیل عدم خوردگی، مسئله کربناسیون و کلراسیون را که از جمله مهم‌ترین عوامل مخرب در سازه‌های بتن آرمه هستند، به کلی حل خواهند نمود.
    انواع الیاف FRP مورد استفاده در مصالح کامپوزیتی FRP، الیاف پلیمری کربن، شیشه، آرامید و بازالت هستند که محصولات کامپوزیتی آن‌ها به با نام‌های الیاف کربن CFRP، الیاف شیشه GFRP، الیاف آرامید AFRP  و الیاف بازالت BFRP در بازار موجود می‌باشند.

کامپوزیت کربن CFRP

یکی از جمله پرکاربردترین الیاف‌های موجود در صنعت مقاوم‌سازی و ساخت کامپوزیت الیاف کربن می‌باشد. این الیاف با داشتن بالاترین ضریب ارتجاعی و مقاومت کششی فوق العاده نسبت به وزن خود و همچنین دوام و عمر طولانی در برابر مواد شیمیایی و نفوذناپذیری در برابر اشعه  xبهترین خواص و کارایی را نسبت به سایر محصولات دارد. الیاف کربن رسانایی الکتریکی بسیار خوبی دارد و قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت‌های سبک و مستحکم، CFRP، ساخت صفحات، ورق‌ها و لمینیت کربن، الیاف تقویت‌کننده بتن‌های مقاومت بالا، ساخت دیوارهای با مقاومت بالا و سبک کربنی، ساخت سازه‌های پس کشیده و پیش‌تنیده کربنی در سازه‌های بتنی را داراست.
CFRP کامپوزیت پلیمری متشکل از دو جزء ماتریس و تقویت‌کننده می‌باشند. در این نوع از مواد کامپوزیتی تقویت‌کننده فیبرهای کربنی هستند که به همراه یک رزین پلیمری که اغلب اپوکسی است ترکیب می‌شوند.

کامپوزیت شیشه GFRP

کامپوزیت شیشه و یا GFRP متشکل از دو جزء تقویت‌کننده (الیاف شیشه) و ماتریس (انواع رزین) است. انواع الیاف شیشه در بافت‌های یک جهته، دو جهته حصیری و چند جهته در وزن‌ها و مقاومت‌های مختلف توسط شرکت افزیر ارائه می‌شوند. الیاف شیشه  با بسیاری از سیستم‌های رزینی نظیر پلی استر اشباع شده، وینیل استر، رزین های فنولیک و رزین اپوکسی سازگاری دارد. کامپوزیت شیشه یا GFRP استحکام و سختی مناسبی داشته و خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند. قیمت GFRP نسبت سایر کامپوزیت‌های الیافی کمتر بوده و این امر باعث افزایش روزافزون استفاده از آن شده است.

نصب و اجرای مقاوم سازی با FRP

اجرای پروژه مقاوم‌سازی به وسیله FRP و نصب این کامپوزیت‌ها نیازمند نیروی کار ماهر، با تجربه و متخصص در این امر است. چرا که اشتباه در نصب از کارایی و کارآمدی مصالح FRP کاسته و ممکن است در جهت افزایش مقاومت سازه گامی برداشته نشود. از جمله اشتباهات رایجی که در نصب این کامپوزیت‌ها انجام می‌شود، نصب بدون آماده‌سازی سطوح، استفاده از چسب و رزین و ابزار نامناسب، عدم اطمینان از چسبیدن درست و اصولی تمامی ورق (کناره‌ها و گوشه‌ها) و ایجاد فاصله زمانی زیاد بین آغشته کردن سطح با چسب و نصب FRP است.

جهت اجرای این سیستم باید مراحل زیر به دقت طی شود

ابتدا باید در صورت وجود بتن آسیب‌دیده یا تخریب‌شده، قسمت‌های معیوب را جدا کرده و اقدامات مربوط به ترمیم آرماتورهای خورده شده نیز انجام‌شده سپس سطح با مصالح مناسب پوشانده شود. ناهمواری‌های سطح بتن با دستگاه فرز، سمباده یا دستگاه مخصوص صاف و بدون پستی و بلندی شود. سطح بتن زیرین الیاف باید کاملاً تمیز و عاری از رطوبت باشد تا چسب یا رزین مورد نظر بتواند اتصال مناسبی ایجاد کند. همواره باید توجه شود این پروژه باید در دمای بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد انجام شود.
مجموعه تکنوپول با داشتن اطلاعات فنی و مهندسین با تجربه در شناخت و معرفی انواع روش‌های مقاوم‌سازی و مصالح پیشگام بوده و اطلاعات موردنیاز جهت نصب و اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی را با تضمین کیفیت و کارایی بالا داراست.

5/5 - (3 امتیاز)

۲ دیدگاه برای “اجرای مقاوم سازی با FRP

  1. بابک اقبالی گفته:

    سلام
    برای ترک های ریز و درشتی که بر رو بتن که در صورت آسیب دیدن سازه ایجاد میشود چه راهکارهایی برای ترمیم آن وجود دارد ؟

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام
      در سازه های آسیب دیده که معمولاً ترک خوردگی هایی بر روی بتن ایجاد میشود بر اساس ابعاد آن،می توان ترک را با استفاده از تزریق پرفشار اپوکسی و یا استفاده از آرماتور و ملات گچ سیمان ترمیم کرده و سازه مورد نظر را مقاوم سازی نمود.
      برای اطلاعات بیشتر به صفحه مقاوم سازی سازه ها مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل