متخصصان هوافضای موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) آمریکا روشی را معرفی کرده ‏اند که بر اساس آن ضمن سبک کردن وزن سازه بدنه هواپیماها می‏ توان آنها را در برابر آسیب نیز مقام ‏تر کرد. در این روش لایه ‏های مواد مرکب بکار رفته در سازه هواپیما با استفاده از نانولوله کربنی به یکدیگر متصل می‏ شود.

این لوله‏ ها در واقع لایه ‏ای بسیار نازک در ابعاد اتم کربن هستند.  در این روش پژوهشگران انبوهی از نانولوله‏ کربن بسیار کوچک را بر روی بستر ماتریسی چسب‏ مانند پلیمری کشت می‏ دهند و آنرا بین لایه کامپوزیتی فیبر کربن در سازه هواپیما می‏ فشرند. این نانولوله مانند ردیفی از پرز کوچک عمودی در بین شکاف‏ های موجود در هر لایه از مواد مرکب قرار می‏ گیرند و نقش داربست‏ های بسیار ریز برای افزایش استحکام سازه را ایفاء می ‏کنند.

نمونه‏ ای از مواد مرکب تولید شده توسط این روش برای ارزیابی و آزمایش مقاومت سازه به موسسه تحقیات مواد ایمدیا اسپانیا ارسال شد. نتیجه بررسی آزمایشگاهی نشان داد که مقاومت این سازه در مقایسه با نمونه ‏های مشابه فاقد پرز‏های نانولوله‏ ای دست‏ کم ۳۰ درصد بیشتر است. رئیس تیم اجرایی پروژه در دانشگاه ام‏ آی ‏تی اعلام کرده است که با توجه به اینکه سطح جانبی نانولوله به مراتب بیشتر از فیبر می‏ باشد از اینرو سطح بیشتری برای اتصال به ماتریس ‏های پلیمر ایجاد می ‏شود و استحکام سازه عملا بیشتر می‏ شود. تلاش‏ های مشابهی در شرکت‏ های اصلی سازنده هواپیما مانند ایرباس، بوئینگ، امبرائر، لاکهیدمارتین، ساب و حتی شرکت‏ های کوچکتری مانند تکسترون و اسپیریت آیروسیستمز در حال انجام است.

سبک ‏سازی سازه‏ بدنه هواپیماها-تکنوپل

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل