کامپوزیت فیبرکربن در صورت استفاده در تمامی‌ خودروها، توانایی زیادی برای تحول در صنعت خودروسازی را دارد.

استفاده فیبرکربن را در خودروهای لوکس و اسپرت به فراوانی دیده‌ایم. کامپوزیت سبک‌وزنی که به علت قیمت بالا و تولید پایین ، استفاده از آن تاکنون کم بوده است. شرکت قطعه‌سازی مطرح مگنا مدعی است که خودروسازی باید به سمت استفاده‌ی بیشتر از فیبر کربن برود.

مگنا می‌تواند قطعات بزرگی که تاکنون تولید می‌کرده را از این پس با فیبرکربن بسازد . از نظر این کارخانه اکنون زمان مناسبی برای روی آوردن به سمت این کامپوزیت است. مدیر این شرکت می‌گوید که امروزه بازار ظرفیت استفاده از این ماده را دارا است و به همان مقداری که تقاضا برای این ماده بیشتر شود ، طبعا قیمت این ماده در چرخه‌ی تولید پایین می‌آید و به مرور این قیمت واقعی‌تر و به صرفه‌تر می‌شود.

مگنا پیشرو در استفاده از فیبر کربن است و اخیرا پروژه‌ای را با همکاری کارخانه خودروسازی فورد شروع کرده است. این پروژه در راستای تولید نسخه‌ای تحقیقاتی از یک شاسی است که با استفاده از فیبرکربن وزن این نسخه نسبت به انواع تمام فلزی ۳۴ درصد کاهش‌ یافته است.این کاهش وزن با تعویض ۴۵ درصد از قطعات فلزی شاسی با دو قطعه‌ی کربنی و چهار قطعه پلیمری اتفاق افتاده است.

خودروهای فیبرکربنی ارزان۳-تکنوپل

مگنا یک همکار تجاری به نام زولتک دارد که منبع تهیه‌ی فیبر برای این شرکت محسوب می‌شوند. زولتک فیبر‌هایی با کیفیت نه‌چندان بالا ولی در حجم مناسب برای مگنا تامین می‌کند. این فیبرها از کیفیت مواد استفاده‌ شده در صنایع هواوفضا برخوردار نیستند و مگنا خود توان انجام فرآیند‌ مناسب برای افزایش کیفیت این فیبرها در حد استاندارد‌های خودروسازی را دارا است.

کاهش وزن انگیزه‌ی اصلی برای استفاده از فیبرکربن برشمرده می‌شود که بر کاهش مصرف سوخت خودرو موثر است. علاوه بر این مگنا افزایش توان مانور در رانندگی را از فواید شاسی‌های ساخته از فیبرکربن می‌خواند. مهندسان زمان طراحی این‌گونه شاسی‌ها، دستشان برای توزیع وزن بهتر باز است تا شاسی با دینامیک بهتری نسبت به نسخه فلزی ارائه کنند.

منبع: zoomit.ir

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل