بهره گیری از ضوابط، معیارها و استانداردهای ملی در تمامی مراحل طراحی، اجرای بهره برداری و نگهداری طرح های عمرانی با رویکرد کاهش هزینه، زمان و ارتقای کیفیت، از اهمیتی ویژه برخوردار بوده و در تمام جدید فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور مورد تأکید جدی قرار گرفته است.

براساس مفاد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، موظف به تهیه و ابلاغ ظوابط مشخصات فنی، آیین نامه ها و استانداردهای مورد نیاز طرح های عمرانی می باشد، با توجه به تنوع و گستردگی طرح های عمرانی، طی سال های اخیر سعی شده است تا در تهیه و تدوین اینگونه مدارک علمی، از مراکز تحقیقاتی دستگاه های اجرایی ذیربط استفاده شود. در این راستا مقرر شده است، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری در تدوین ضوابط و معیارهای فنی بخش راه و ترابری عهده دار این مهم باشد.
در سال ۱۳۸۲ تفاهم نامه ای با هدف همکاری و هماهنگی بیشتر معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری و معاونت امور فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دفتر امور فنی، تدوین معیارها و کاهش خطر پذیری ناشی از زلزله در زمینه تهیه ضوابط و معیارهای فنی بخش راه و ترابری، مبادله و به منظور هدایت، راهبری و برنامه ریزی منسجم و اصولی امور مرتبط، کمیته راهبری متشکل از نمایندگان دو مجموعه تشکیل گردید. این کمیته با تشکیل جلسات منظم نسبت به هدایت و راهبری پروژه های جدید و جاری، در مراحل مختلف تعریف و تصویب، انجام، نظارت و آماده سازی نهایی و ابلاغ آنها، اقدامات لازم را انجام می دهد. یکی از پروژه های حاصل از این فرایند، نشریه حاضر است

بهسازی رویه آسفالتی
بهسازی رویه آسفالتی

بهسازی رویه های آسفالتی و شنی یعنی رفع نواقص و خرابی های سطحی و بنیادی، اینگونه روسازی ها به منظور تامین یک سطح عبور صاف و هموار و ایمن برای تردد وسائل نقلیه است. بدیهی است برای تامین یک چنین سطح عبوری باید وضعیت روسازی به طور مداوم و با یک برنامه از پیش تعیین شده مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و خرابیهای آن به موقع برطرف شوند. انجام تعمیرات سریع و به موقع خرابی های روسازی باعث جلوگیری از تبدیل خرابی های سطحی به خرابی های بنیادی، افزایش دوام و کاهش هزینه های مربوط به نگهداری و بهره برداری از روسازی می شود.
هدف از تدوین این نشریه که با همکاری جمعی از متخصصان و صاحب نظران با سابقه کشور تهیه شده است فراهم کردن یک مینای مشترک برای بهسازی رویه های آسفالتی و شتی است. در این نشریه راهکارهای فنی و اجرایی به منظور ارزیابی وضعیت روسازی های آسفالتی و شتی، انجام تعمیرات سطحی و بنیادی و همچنین بازسازی اینگونه روسازی ها ارائه شده است.

این نشریه با عنوان “راهنمای بهسازی رویه های آسفالتی و شنی” به منظور ارائه دستورالعملی برای ارزیابی وضعیت روسازی راه ها و اصلاح به موقع خرابی ها تدوین شده که طبقه بندی راه ها، طبقه بندی روسازی راه های خرابی های روسازی روش ارزیابی و سنجش وضعیت روسازی، رویه های شنی،وسایل و تجهیزات ارزیابی روسازی ها بهسازی و احیای رویه های آسفالتی وشنی، بهسازی و روکش آسفالتی و ملاحظات اقتصادی عمده مباحث آن را تشکیل می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل