گستره کاربری الیاف GRC:

GRC/GFRC در ساختمان

GRC/GFRC در مهندسی

GRC/GFRC در معماری

 

الیاف  GRC/GFRC در ساختمان

استفاده از الیاف GRC یا GFRC در صنعت ساخت و ساز به سرعت، دقت و ظرافت خانه های ساخته شده کمک شایانی میکند. سازندگان و پیمانکاران در سراسر جهان بخاطر همین برتری‌ها و ویژگی‌های مناسب است که از الیاف GRC به شکل تصاعدی در پروژه‌های خود بهره می‌گیرند. افزون بر این ویژگی‌ها، ویژگی سبکی و وزن کم را نیز باید افزود که امروزه در علم ساخت و ساز بازخورد ویژه‌ای پیدا کرده است. بکارگیری الیاف GRC حتی افزودن های کوچک الیاف شیشه‌ای مقاوم در برابر قلیایی میتواند به کنترل ترک خوردگی و بهبود دوام کمک کند.

 

الیاف GRC در صنعت ساخت‌وساز

 

سقف سازی

دیوارها و پنجره ها

نوسازی

پایه و کف

ساختمان مدولار

 

سقف سازی

از الیاف GRC چون وزن سبک، تاب آوری بالا در برابر شرایط جوی و بارگذاری‌های مختلف و همچنین چون انعطاف‌پذیری بالایی دارند در بخش های گوناگون از جمله در سقف و بام سازه بکار گرفته می‌شوند. ویژگی سازه‌ای و مکانیکی الیاف GFRC همانند مصالح سنتی بکار رفته در بام‌ها مانند تخته سنگ‌ها، سنگ طبیعی یا محصولات سفالی است با این تفاوت که وزن آنها بسیار سبکتر است.

 

الیاف GRC  را می توان به شکل اسپیرال و دوار برای لوازم جانبی سقف مانند; کلاف‌ها، برآمدگی ها و دودکش ها درآورد. ورق‌های موجدار GRC که برای سقف‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود، با فرآیندهای خودکار تولید می‌شوند و در برابر استحکام و ضربه  عملکرد بسیار قابل قبولی را ارائه می‌دهند و بعلاوه در برابر حریق نیز عایق هستند.

 

دیوارها و پنجره ها

انعطاف پذیری بالای الیاف GRC امکان کاربری در بخش تزیینات و دکوراسییون داخلی در و پنجره را ارائه می‌دهد.

در ساده‌ترین شکل خود، اندود های GRC تقویت‌شده با الیاف شیشه‌ای مقاوم در برابر مواد قلیایی را می‌توان بر روی انواع زیرلایه‌ها استفاده کرد تا پوششی بادوام و تزئینی ارائه دهد. همچنین الیاف GRC بعنوان عایق خارجیِ بخشی از یک سیستم برای افزایش جذب حرارت دیوار، مستقیماً روی بلوک بنایی افزوده می‌‌شوند. در همه موارد، تقویت کننده الیاف شیشه عملکردی طولانی مدت و بدون ترک می دهد.

اجزای قالب‌گیری شده GRC مانند کف پنجره ها، دور پنجره‌ها، قرنیزها، درگاه‌ها و ستون‌ها می‌توانند دکوراسیون ساختمان‌های مسکونی و تجاری را بیافزایند و در عین حال نیازهای عملکردی را نیز برآورده کنند.

پانل‌های پیش‌ساخته استاندارد با انتخاب پوشش سطحی از جمله سنگدانه‌های اکسپوز، سنگ طبیعی با جلوه آجری امکان‌پذیر است. GRC از خوردگی آرماتور رنج نمی برد. برخلاف بتن سنتی، GRC به حداقل پوشش بتنی برای آرماتور نیاز ندارد.

 

نوسازی

الیافGRC  در نوسازی و مقاوم‌سازی سازه‌ها نیز استفاده می‌شوند. پانل های سبک وزن نازک به راحتی قابل تعمیر هستند و بار وارده را به حداقل می رساند که این فرصت نه تنها برای دکوراسیون داخلی ساختمان بلکه برای بهبود خواص حرارتی و صوتی نیز مناسب است.

در بخش بازسازی و مرمت آثار باستانی بجامانده از پیشینیان نیز الیاف GRC نقش پررنگی دارند و بدون تغییر در بافت معماریِ داخلی و خارجی بناها از آسیب ها و گزندهای طبیعی نیز جلوگیری میکند.

فونداسیون و کف

GRC می‌تواند راه حل های عملی در ساخت فونداسیون و کف ارائه دهد. به عنوان قالب دائمی در زیر کف‌های بتنی معلق و درجا می‌تواند مزایای اقتصادی همراه با ظاهری عالی داشته باشد.

ساخت دال بالکن

GRC می‌تواند لبه‌های قالب‌گیری شده از قبل آماده شده را در حالی که ساخت و ساز را ساده می‌کند، فراهم کند. در دال های بتنی طبقه همکف، قالب لبه های GRC عایق شده می تواند به حداقل رساندن اتلاف گرما از ساختمان در آب و هوای سرد کمک کند

ساخت دیوار

مشابه ساخت دال، الیاف GRC می تواند بعنوان عایق توی کار درون بخش اصلی دیوار قرار گیرد.

در محل ساخت و ساز، فرم های بتن اصلاح شده با الیاف شیشه را می توان در کف کشی، هم در روکش های نسبتاً ضخیم بتنی و هم در روکش های خود تراز نازک استفاده کرد.

ساختمان مدولار

کارایی GRC در زمینه ساخت ساختمان های مدولار به خوبی نشان داده شده است. پانل های GRC سبک هستند و به راحتی قابل حمل هستند و در برابر آسیب نیز مقاوم هستند.

واحدهای کوچک مانند حمام های مدولار یا محفظه تجهیزات مخابراتی را می توان به صورت یکپارچه حمل کرد و به سرعت در موقعیت نصب کرد. استحکام GRC به اندازه‌ای است که حتی در ساخت پوسته نازک نیز می توان ساختمان های مدولار کوچک را بدون قاب های سازه ای سنگین طراحی کرد.

 

دیوارهایی که با الیاف GRC ساخته شده‌اند در صورت نیاز می توانند عایق حرارتی را نیز درون خود جای دهند

علاوه بر عایق حرارتی الیاف GRC عایق الکتریسیته نیز هستند. این ویژگی برای سازه‌های مخابراتی که با برق در تماس هستند می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

طیف کامل پوشش های طبیعی و کاربردی و آزادی طراحی و همچنین جلوه‌ی بصری که مشخصه GRC است، روش‌ها و راه‌حل‌های گوناگونی را پیش پای طراحان، سازندگان، کارگران و کارفرمایان قرار می دهد.

 

 الیاف GRC/GFRC در مهندسی

ویژگی‌های GRC/GFRC را می‌توان طوری مهندسی کرد که برای همه کاربردهای مهندسی مناسب باشد.

قالب دائمی

خدمات رفاهی

آکوستیک

پل ها و تونل ها

آب و زهکشی

قالب دائمی چیست؟

پانل های GRC دائمی (با دهانه 2-1 متر) بین تیرهای بتنی پیش ساخته قبل از قرار دادن آرماتور فولادی و بتن نصب می شوند. پانل های قالب دائمی GRC نه تنها سریع نصب می شوند، بلکه محافظت بیشتری در برابر خوردگی برای تقویت فولاد ایجاد می کنند GRC. بسیار آهسته کربناته می شود و دارای نفوذپذیری کم است و مانعی در برابر نفوذ نمک های یخ زدایی می کند.

پانل های قالب دائمی GRCنه تنها سریع نصب می شوند، بلکه محافظت بیشتری در برابر خوردگی برای تقویت فولاد ایجاد می کنند. محبوب ترین کاربرد قاب دائمی در ساخت پل است

قالب دائمی GRC همچنین ثابت کرده است که یک راه حل کارآمد برای فاضلاب های قدیمی جهان است که نه تنها از یکپارچگی ساختاری فاضلاب محافظت می کند، بلکه سطح صاف GRC نیز عملکرد هیدرولیک را افزایش می دهد. در ساخت و ساز ساختمان، قالب دائمی GRC به روش های نوآورانه برای تولید فرم ها و اشکال پیچیده استفاده شده است.

 

خدمات رفاهی

گستره کابری الیاف GRC در حوزه خدماتی و رفاهی بسیار گسترده است، در صنایع راه‌آهن، کانال‌های GRC در کنار خطوط قرار دارند تا از کابل‌های برق و ارتباط محافظت کنند. مهندسان راه‌آهن در سطح بین‌المللی از مزایای واحدهای سبک وزن و با مقاومت بالا که می‌توانند چندین برابر سریع‌تر از معادل‌های بتن سنتی نصب شوند، بهره می‌برند.

آکوستیک

GRC  مورد توجه مهندسان آکوستیک در سراسر جهان به عنوان یک انتخاب اصلی برای موانع صوتی داخلی و خارجی و صفحه نمایش قرار گرفته است. تراکم بالای GRC، سطح صاف و قابلیت قالب‌گیری آسان در سالن‌های کنسرت و دیگر سالن‌ها استفاده شده است.

در ساخت و ساز جاده و راه آهن، موانع صوتی GRC، که می توانند صدا را پخش یا جذب کنند، محیط بهتری را برای ساکنان مجاور فراهم کرده است.

 

پل ها و تونل ها

عناصر سبک وزن و بادوام GRC اغلب در دنیای پل ها و تونل ها استفاده می شوند. پانل های پاراپت GRC برای ارائه ویژگی های معماری دلپذیر بدون ایجاد بار سنگین بر ساختار استفاده می شود. پانل‌های GRC را می‌توان با بخش‌های نازک تولید کرد که به این معنی است که تجاوز به فضای باز تونل به حداقل می‌رسد.

آب و زهکشی

استحکام بالای GRC باعث می شود محصولاتی با مقاطع نازک تولید شوند. وزن این محصولات به نسبت به همتایان خود که از بتن معمولی ساخته شده اند سبک تر هستند. علاوه بر دوام ذاتی GRC، حمل آسان و نصب سریع ، واحدهای GRC را می توان با سطوح صاف متراکم ساخت که مقاومت در برابر جریان آب را به حداقل می رساند.

وزن محصول در بسیاری از کشورها یک موضوع مهم بهداشتی و ایمنی است. محدودیت‌های وزنی که کارگران می‌توانند حمل کنند اغلب به این معنی است که جایگزین‌های بتن سنتی سنگین‌تر قابل قبول نیستند.

محصولات GRC را می توان به گونه ای طراحی کرد که کمتر از یک پنجم وزن یک محصول بتنی پیش ساخته قابل مقایسه باشد. یک محصول بتن 100 کیلوگرمی نیاز به بلند کردن مکانیکی دارد. یک محصول 20 کیلوگرمی GRC یک آسانسور یک نفره است.

 

GRC/GFRC در معماری

GRC موادی را به معماران و مهندسان ارائه می دهد که از آن می توان بلندپروازانه ترین طرح ها را ایجاد کرد. می توان آن رنگ آمیزی کرد، با سنگدانه های ریز مواجه شد، رنگی کرد یا به سادگی با رنگ طبیعی سفید یا خاکستری، صاف یا بافت دار باقی گذاشت.

روکار

GRC / GFRC یکی از محبوب ترین مواد مورد استفاده برای پوشش های معماری پیش ساخته خلاقانه است. توانایی برای قالب‌گیری در پانل‌های نازک و سبک وزن با طیف گسترده‌ای از اشکال، فرم‌ها و پرداخت‌های سطحی می باشد. پانل های روکار GRC به طور کلی با تکنیک “Hand Spray” با استفاده از ماشین آلات خاصی در قالب اسپری می شوند تولید می شوند.

قالب گیری

یکی از تکنیک ها ، ریخته گری کامپوزیت در قالب های ساخته شده از لاستیک، الوار یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه (GRP/FRP) است که به عنوان Premix GRC شناخته می شود. از آنجایی که الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیایی با کارایی بالا به طور مساوی در مخلوط توزیع می شوند، مواد در سراسر آن تقویت می شوند و این امکان را فراهم می کند تا محصولاتی با بهترین جزئیات ایجاد شوند.

GRC برای تولید قالب ها و ویژگی های معماری زیبا استفاده می شود. در حالی که اغلب با ضخامت‌های بیش از 25 میلی‌متر ریخته‌گری می‌شوند، این محصولات به راحتی قابل حمل و نصب هستند و به معمار یا مهندس آزادی بی‌رقیب برای طراحی خلاقانه می‌دهند. GRC از خوردگی آرماتور رنج نمی برد. برخلاف بتن سنتی، GRC به حداقل پوشش بتنی برای آرماتور نیاز ندارد.

ساخت گنبد

الیاف GFRC در صنعت ساخت گنبدها

گنبدها در ساختمان‌های متنوعی مانند کاخ‌ها، مراکز خرید، تئاترها، دانشگاه‌ها یا ویلاهای خصوصی با الهام از معماری اسلامی ایرانی و ترکی استفاده می‌شوند. با وجود اینکه معماری و ساخت‌وساز خانه‌های گنبدی روشی قدیمی برای ساخت‌وساز است و الیاف GRC از مصالح نوین حوزه ساخت‌وساز هستند ولی باز هم ردپای الیاف GRC در این صنعت دیده می شود و جای خود را در این نوع مغماری نیز با کرده‌اند؛ شایان ذکر است که الیاف GRC  بیشتر در زمینه مقاوم‌سازی و بهسازی سازه‌های گنبدی‌شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل