تعمیر و مقاوم‌ سازی زیر ساخت های حمل و نقل

مسئولین حوزه زیرساخت های حمل ونقل همواره با طیف گسترده ای از مشکلات مرتبط بازسازی، مقاوم سازی و یکپارچگی سازه ای، سازه های حمل و نقل مواجه هستند.

به همین علت طراحی راهکارهای تقویت و مقاوم سازی متناسب با نیاز این بخش در دستور کار تیم تحقیق و توسعه تکنوپل قرار گرفته است.

بر این مبنا، تکنوپل روش های مقاوم سازی و بهسازی سازه ای سازه های حمل و نقل فرسوده، آسیب دیده و با بار وارده بیش از حد مجاز را متناسب با نیاز هر پروژه ارائه کرده است. راهکار های تقویت و مقاوم سازی ما با بهره گیری از مواد با دوام و با وزن پایین، متنوع و مستحکم، دارای طول عمر سرویس دهی بالایی می باشد. همچنین روش های ما با به حداقل رساندن زمان توقف سرویس دهی سازه های زیرساخت نظیر پل ها و جاده ها و در برخی مواقع بدون توقف  سرویس دهی دارای صرفه اقتصادی چشمگیری می باشد.

راهکارهای مقاوم سازی حوزه زیرساخت های حمل و نقل ما را می توان جهت تعمیر و رفع طیف وسیعی از آسیب های وارد به سازه ها مورد استفاده قرار داد.

  • بهسازی سازه ای : راهکارهای تقویت و مقاوم سازی ما را می توان برای بازگرداندن مقاومت طرح اولیه یک سازه آسیب دیده مورد استفاده قرار داد.
  • محافظت و کنترل خوردگی : روش های مقاوم سازی پیشنهادی ما را می توان برای بازگرداندن ظرفیت باربری اعضای خورده شده مورد استفاده قرار داد.
  • تعمیر بتن : جهت تعمیر تیرها، ستون‌ها و عرشه های بتنی آسیب‌دیده می‌توان از روش های تقویت ما بهره برد.
  • تعمیر نشتی: تکنوپل روش های کارآمدی را جهت رفع نشتی لوله ها ارائه می دهد.
  • محافظت نیرویی : تکنوپل راهکارهای ویژه برای تقویت سازه های صنایع در برابر نیرو های خاص همچون بار انفجار، آتش سوزی و… عرضه می‌کند.
    در ادامه شما می‌توانید با جزییات مربوط به راهکارهای مقاوم سازی سازه های در حوزه زیرساخت های حمل و نقل تکنوپل آشنا شوید.
  • پل‌ها
  • تونل‌ها
  • جاده‌ها
  • آزادراه‌ها
  • فرودگاه‌ها
  • راه‌آهن

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از کامپوزیت FRP

تکنوپل بر مبنای کامپوزیت FRP راهکارهای موثری جهت بهسازی سازه‌هایی که نیاز به تعمیر و مقاوم‌سازی دارند ارائه می دهد. سیستم کامپوزیت FRP شامل طیف گسترده‌ای از الیاف کربن و شیشه تقویت کننده با استحکام بالا و رزین اشباع متناسب با الیاف می‌باشد.

کاربرد مواد کامپوزیت پیشرفته در صنعت عمران به ویژه در زیرساخت های حمل و نقل دارای پتانسیل بسیار خوبی می باشند.پلیمر های تقویت شده با فیبر (الیاف FRP) موادی هستند که دارای مزیت های بسیاری از قبیل وزن پایین و نصب و اجرا آسان بوده وهمچنین نسبت وزن به مقاومت و استحکام بالایی دارند.این مواد را میتوان مطابق با خواص موردنیاز اعم از اندازه ، مقاومت ، سختی و ساختار کلی تنظیم نمود.پوسیدگی زیر ساخت های حمل ونقل بحث و موضوع جدیدی نبوده و این یک مسئله و موضوع مهم می باشد.عوامل مختلفی وجود دارد که یکپارچگی و ایمنی جاده ها و پل ها را به خطر میندازد. به عنوان مثال استفاده از آرماتور غیر استاندارد در بتن ، فشار و بار ناشی از ترافیک ، اقدامات تعمیر و نگهداری کوتاه مدت و موقت ، خوردگی میلگرد و شرایطی محیطی مخرب.

مواد معمولی همانند میلگرد های فولادی نمی توانند در برابر شرایط محیطی و حجم بالای ترافیک مقاومت کنند و بنابراین پوسیدگی و خرابی بتن یک امر اجتناب ناپذیر می باشد.زیرساخت های بزرگراه ها در حال حاضر با یک مشکل فرسودگی پیشرونده روبرو می باشند و بهسازی لرزه ای و مقاوم سای این قبیل سازه ها برای دولت ها بسیار هزینه آور می باشد. از آنجایی که کامپوزیت FRP مواد بسیار خوبی برای مقاوم سازی سازه های بتنی فرسوده و آسیب دیده می باشد و با توجه به نیاز به مصالح ساختمانی با استحکام ، اهمیت کامپوزیت FRP به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

کامپوزیت های فایبرگلاس مقاومت و کارایی زیرساخت های حمل و نقل موجود در شرایط محیطی نامناسب  که ازعوامل موثر بر خرابی پل ها و بزرگراه ها می باشد را می تواند افزایش دهد.برخی از خواص و ویژگی های کامپوزیت FRP که در ساخت و مقاوم سازی جاده هاو سایر سازه های بتنی به کار می رود عبارتند از :

  • نسبت بالای مقاومت به وزن
  • مقاومت فوق العاده در برابر خستگی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • کاهش هزینه های بازسازی و تعمیر
  • سهولت نصب و اجرا
  • فرآیند تعمیر و نگهداری با بازده زمانی بالا
تعمیر و بازسازی عرشه پل با استفاده از الیاف FRP

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از کامپوزیت FRCM

کامپوزیت FRCM عبارت است از ماتریس سیمانی تقویت شده با الیاف. در این روش از شبکه های الیاف کربن و بر بستر ماتریس سیمانی با مقاومت بالا به منظور تقویت و استحکام سازه های بتنی و بنایی استفاده می گردد.

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل به روش پس کشیدگی داخلی

پس‌کشیدگی داخلی موجب استحکام بخشی به بتن بر اساس استحکام بتن در فشار و ضعف بتن در کشش عمل می‌نماید. این راهکار شامل فولاد تقویت کننده با استحکام بالا می‌باشد که معمولا با افزایش ابعاد مقطع بر روی سازه متصل شده و یا از طریق حفاری اعضای موجود، درون سازه نصب می‌گردد.

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل به روش پس کشیدگی خارجی

سیستم پس‌کشیدگی خارجی موجب استحکام بخشی به بتن بر اساس استحکام بتن در فشار و ضعف بتن در کشش عمل می‌نماید. این راهکار شامل فولاد تقویت کننده با استحکام بالا می‌باشد که خارج المان سازه ای در نقاط تکیه‌گاهی نصب می‌گردند.

در چند دهه ی گذشته افزایش سریع حجم و وزن وسایل نقلیه سنگین که ار شبکه های جاده ای ملی استفاده می کنند افزایش یافته است. در همین زمان از عمر بیش از ۵۰% سازه های پل در سراسر جهان بیش از چهل سال گذشته است.در نتیجه فرسودگی پل های موجود به دلیل افزایش بار حاصل از ترافیک جاده ای و در معرض شرایط محیطی نامناسب قرار گرفتن و عمر زیاد سازه امروزه به یک مشکل اساسی تبدیل گشته است. مهندسان طراح به دلیل شرایط اقتصادی همواره به دنبال یک روش مقرون به صرفه و ارزان برای مقاوم سازی و تقویت سازه های پل می باشند.
پس کشیدگی خارجی به عنوان یک روش مقاوم سازی مزیت های بسیاری دارد که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد به منظور مقاوم سازی پل ها از روش پس کشیدگی خارجی بسیار استفاده شده و به دلایلی همچون سرعت بالا در نصب و اجرا و حداقل اختلال در جریان ترافیکی این تکنیک مقاوم سازی دارای محبوبیت بسیاری می باشد.در روش پیش تنیدگی سازه کابل های پیش تنیده با اتصال خارجی بر روی قسمت بیرونی سازه پل نصب می گردد و نیروی پیش تنیدگی با استفاده از مهارهای انتهایی و تکیه گاه های منحرف کننده به سطح زیرسازه بتنی پل منتقل می گردد. به دلیل مزیت های نصب و اجرا روش پس کشیدگی خارجی یکی از پر کاربرد ترین راهکاره های مقاوم سازی و تقویت سازه های پل می باشد.

پس کشیدگی خارجی مزیت های بسیاری نسبت به سایر روش ها و راهکار های مقاوم سازی پل دارد وو برخی ازاین مزیت ها عبارتند از :

  • مقرون به صرفه و ارزان قیمت
  • نظارت و نگهداری آسان
  • سهولت نصب و اجرای کابل های پیش تنیده
  • قابل استفاده در انواع پل های بتنی (دهانه کوتاه و متوسط و بلند)
مقاوم سازی پل به روش پس کشیدگی خارجی

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از صفحات کربن پس کشیده

در این روش به منظور استحکام بخشی سازه از لمینت کربن (CFRP) پس کشیده شده استفاده شده است. این راهکار مقاوم سازی موجب افزایش ظرفیت تحمل بار اعضای سازه ای شده و رشد ترک در سازه را کنترل می کند.

مقاوم سازی پل با لمینیت FRP

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از ژاکت بتنی

در این روش المان های سازه ای که دارای ضعف می باشند با افزودن میلگرد های طولی و قالب بندی و بتن ریزی مجدد مقاوم سازی می گردند.این راهکار مقاوم سازی جهت افزایش ظرفیت باربری ستون‌ها، تیرها، دیوارها و دال‌ها طراحی شده است.

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از ژاکت بتنی
مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از ژاکت بتنی

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل به روش تزریق رزین

راهکارهای ترمیم مبتنی بر تزریق رویکردی جدیدی برای بازگرداندن استحکام سازه‌ای بتن‌های آسیب دیده فراهم ساخته است. این سیستم از رزین های کارآمد با چسبندگی سریع استفاده می‌کند که به وسیله پمپ به داخل ترک‌های بتن تزریق می‌گردد.

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل به روش تزریق رزین
مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل به روش تزریق رزین

مقاوم سازی زیرساخت های حمل و نقل با استفاده از ژاکت کامپوزیتی

یک راهکار محافظت و تعمیر در محل، برای ستون‌ها و پایه‌های خورده شده و یا آسیب دیده می‌باشد. این راهکار شامل قالب پوشاننده الیاف شیشه و خمیر تعمیر با استحکام بالابوده، که یک پوشش محافظ مقاوم در برابر خوردگی را ایجاد می‌کنند.

مقاوم سازی پایه پل با استفاده از ژاکت کامپوزیتی شیشه
مقاوم سازی پایه پل با استفاده از ژاکت کامپوزیتی شیشه
5/5 - (4 امتیاز)

۴ دیدگاه برای “زیر ساخت های حمل و نقل

  1. صبایی فر گفته:

    با سلام و درود
    برای ترمیم سطح بتن با استفاده از رزین اپوکسی چه کارهایی لازم است انجام شود و طریقه تریق رزین چگونه می باشد؟

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام
      در مرحله اول ترک های موجود باید شناخته شود و پس از تمیز نمودن سطح ترک ها با استفاده از مواد شیمیایی ویژه اقدام به نصب پکر در فواصل مشخص می نماییم و با استفاده از چسب های اپوکسی سطح ترک درز بندی می شود تا تحمل فشار ناشی از تزریق را نموده و امکان نفوذ رزین اپوکسی فراهم شود.
      سپس با استفاده از پمپ های ویژه رزین اپوکسی مخصوص را که دارای چسبندگی کم و زمان گیرش مناسب می باشد از پایین ترین روزنه شروع به تزریق اپوکسی می نماییم

  2. صدرا صبحی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    راهکار های ارائه شده برای زیر ساخت های خمل و نقل در چه مکان هایی قابل اجرا می باشد ؟

    • هادی امامی پور گفته:

      با سلام و احترام راهکار های ارائه شده توسط مهندسین تکنوپل در نواع سازه های حمل و نقل اعم از پل‌ها ،تونل‌ها ، جاده‌ها ، آزادراه‌ها ، فرودگاه‌ها، راه‌آهن قابل استفاده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل