تست التراسونیک بتن موسوم به تست UPV است. این تست به عنوان یکی از روش های غیر مخرب تست بتن قلمداد می‌شود. روش سرعت امواج التراسونیک شامل پراکندن قسمتی از موج ماورای صوت است که با سرعت متوسط ۳ تا ۵ کیلومتر بر ثانیه از میان بتن عبور می کند.

مزیت های روش تست التراسونیک بتن

1- تعیین سایز و عمق عیوب میسر می‌باشد.
2- در روش التراسونیک تنها دسترسی به یک طرف قطعه مورد آزمایش لازم می‌باشد.
3- عیب یابی به روش التراسونیک حساسیت زیادی در آشکار سازی عیوب صفحه ای از جمله ترک و ذوب ناقص دارد بخصوص زمانی که راستای صوت بر آنها عمود باشد.
۴- به دلیل اینکه قابلیت نفوذ موج التراسونیک زیاد می باشد با این روش امکان بازرسی و تست قطعات ضخیم تا حدود ۲۰۰ اینچ در فولاد میسر می‌باشد.
۵- این روش دقت بالا در تشخیص محل ناپیوستگی و شکل و سایز آن دارد.
۶- دستگاه های عیب یاب التراسونیک بسیار سبک می باشند و به دلیل مجهز بودن آنها به باطری نیازی به جریان برق ندارند و از اینرو کار بازرسی و تست حتی در شرایط نامناسب به خوبی امکان
پذیر می‌باشد.

محدودیت های روش التراسونیک

۱-کار و اپراتوری یک دستگاه عیب یاب التراسونیک و تفسیر دقیق علائم، نیاز به دانش فنی و تجربه بالا دارد.
۲- سطح تست باید تقریبا صاف باشد و در روش تست های به شیوه تماسی نیاز به کوپلنت می باشد تا موج التراسونیک بتواند به درون قطعه منتشر شود.
۳- حساسیت روش التراسونیک در تشخیص ناپیوستگی های حجمی کوچک مانند حفرات گازی، پایین است.
۴-بازرسی و انجام تست غیرمخرب بر روی قطعات با سطح ناصاف، اشکال پیچیده و قطعات خیلی کوچک یا خیلی نازک با روش اولتراسونیک بسیار پیچیده و در بعضی موارد ناممکن می‌باشد.
۵- بازرسی و تست قطعات ریخته گری و دیگر قطعاتی که دارای دانه بندی درشت می باشند به دلیل میزان بالای میرایی موج، با روش التراسونیک بسیار مشکل می‌باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل