آزمایش بیرون کشیدگی(pull out) بتن، یکی از آزمایش های نیمه مخرب برای تعیین مقاومت استاتیکی بتن در محل است. مونتاژ و عملکرد ابزار مورد استفاده در آزمایش بیرون کشیدگی بتن ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد.
آزمایش Pull out به وسیله ی روش های LOK و CAPO صورت می پذیرد. تجهیزات این آزمایش به نحوی طراحی گردیده که موجب پدید آمدن نیروهای کششی می شوند. نیروهای بیرون کشیدگی به مقاومت فشاری بتن مرتبط است. این همبستگی به واسطه ی ارزیابی نیروی مورد نیاز برای کشیدن یک پروب فولادی از صفحه ی مدور به دست می آید. ماهیت آزمایش بیرون کشیدن بر این اصل استوار است که حداکثر نیروی کششی که به قطعه نصب شده در داخل بتن اعمال می گردد، در لحظه گسیختگی بتن به مقاومت فشاری بتن بستگی دارد.

مفهوم آزمایش pull out در واقع بر مبنای اندازه گیری نیروی مورد نیاز برای بیرون کشیدن یک دیسک یا پروب فولادی دایره ای به قطر ۲۵ و ضخامت ۸٫۵ میلی متر قرار گرفته در بتن می باشد. دالی یا پروب فولادی در بتن تازه یا بعد از ساخت درون بتن قرار داده می شود. این آزمایش شامل یک میله فولادی است که به یک دیسک فلزی متصل می باشد. این دیسک در عمق ۲٫۵ سانتی متری سطح بتن قرار داده می شود. در زمان آزمایش، میله از دیسک و بتن خارج می شود و یک پیچ فولادی سخت به جای آن جایگزین می شود. سپس جک هیدرولیکی دستی که دارای یک تکیه گاه حلقوی به قطر داخلی ۵۵ میلی متر می باشد بر روی سطح بتن قرار داده شده و آنگاه مهره زیر جک به پیچ فولادی متصل می شود و نیروی کششی را به آن اعمال می کند که در حدود ۱۰-۶۰ کیلونیوتن می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل