این نوشتار زمینه لازم برای برسی مشکلات مقاوم سازی لرزه ای اجرا شده در کشور سوئیس، تفاوت های ممکن بین راهکار های مختلف را نشان داده و پیشنهادات و معیارهای تصمیم گیری در مواجهه با مسائل پیچیده مربوط به تامین ایمنی لرزه ای ساختمان های موجود را بیان می کند. این مجموعه در نگاه اول مورد استفاده مهندسین سازه می باشد، لیکن معماران ، سازندگان و مالکان ساختمان ها و خانه های مسکونی نیز می توانند اطاعات ارزشمندی در مورد مدیریت خطرپذیری زلزله برای ساختمان های موجود را از محتوی فنی این کتاب دریافت نمایند.

این نوشتار در اصل به عنوان یک مطلب کاربردی، مهندسان سازه را خطاب قرار می دهد. راهکارهای ممکن برای مقاوم سازی ساختمان ها و همچنین روش ها و تصمیم گیری های کمکی در راستای بهینه سازی مسئله مورد نظر، از طریق تشریح مثال های آموزنده و اجرایی طرح های مقاوم سازی در کشور سوئیس بیان شده اند. معماران، مالکان ساختمان های بزرگ و صاحبان خانه های کوچک می توانند به اطلاعات لازم در مورد راهکارهای مدیریت خطر زلزله، به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی مهم در کشور سوئیس، در متن حاضر دست یابند.

در فصل اول تقسیم بندی رفتار سازه های موجود و درجه اهمیت آنها، موضوعات مرتبط با ایمنی لرزه ای سازه های موجود، دلایل ارزیابی سازه ها و مبانی تصمیم گیری بر پایه خطر پذیری زلزله برای مقاوم سازی منطبق بر محتوی پیش نویس استاندارد ۲۰۱۸

SIA با عنوان «ارزیابی ساختمان های موجود در برابر آثار زلزله»، بیان شده است.

فصل دوم اختصاص به معرفی مختصر راهکارهای مختلف مقاوم سازی لرزه ای دارد. در این فصل راهکارهای مناسب برای بهبود ایمنی ساختمان های موجود در برابر آثار زلزله متناسب با شرایط محیطی و کاربری مختلف، تشریح شده اند.

فصل سوم و اصلی کتاب شامل مجموعه ای از ۲۴ ساختمان و سازه موجود در کشور سوئیس است که در سال های اخیر با انجام بازرسی ها و ارزیابی های فنی، مقام سازی لرزه ای شده اند. هر سازه یا مثال با معرفی کوتاهی از سازه در قالب متن، عکس و نقشه و ارائه کلیات طرح مفهومی و اجرایی عملیات مقاوم سازی آغاز شده است. در ادامه ضعف سازهای در وضعیت اولیه در قبال بارهای لرزه ای، طرح مقاوم سازی و سایر نکات برجسته و ضروری تشریح شده اند. در انتها مجموعه ای از اطلاعات تکمیلی نظیر مدت عملیات اجرایی، کاربری ساختمان، ارزش ساختمان، درجه اهمیت سازه، موقعیت در پهنه بندی لرزه ای، نوع زمین، ضریب خدمت پذیری و هزینه عملیات مقاوم سازی نیز ارائه شده اند.

مقاوم سازی لرزه ای سازه ها
مقاوم سازی لرزه ای سازه ها

در این مجموعه مثال های ساختمان های مختلف در حوزه وسیعی از کاربری، نوع خاک، پهنه بندی خطر زلزله و طرح مقاوم سازی انتخاب شده اند. علاوه بر سازه های ساختمانی مثال هایی از پل بزرگراهی و منبع ذخیره گاز مایع نیز انتخاب شده اند تا دیدگاه لازم از طرح مقاوم سازی سازه های مختلف ارائه شده باشد. سه ساختمانی که در مثال های انتهایی معرفی شده اند، کفایت ضوابط ایمنی لرزه ای را تأمین می کنند، ولی به عنوان نمونه هایی از ارزیابی ساختمان ها در کشور سوئیس برای مقاوم سازی لرزه ای ارائه شده اند.

اطلاعات و موضوعات خاصی نظیر تاریخچه توسعه دستورالعمل لرزه ای در استانداردها و هزینه عملیات مقاوم سازی بعضی از مثال ها در پیوست های انتهایی خلاصه و ارائه شده اند.

مشخصات کتاب :
نام کتاب : مقاوم سازی لرزه ای سازه ها راهکار ها و نمونه های اجرایی از کشور سوئیس
نویسنده کتاب : Thomas wnek
سال انتشار : ۲۰۱۲
4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تکنوپل